Baraka

Originaltitel: Baraka
Regissör:Ron Fricke
Utgivningsår:1992

Om Baraka:

En samling bilder från exotiska platser, platser som inom en snar framtid antagligen helt förändrats. Ett vemodigt och vackert tidsdokument om en krympande planet.

Titel: Lucky People Center International
Genre: Roadmovie
Nömadak Tx

Genevieve Nicholas, Constantine Nicholas

Dokumentär

Diskussioner om Baraka  (0 diskussioner)
Kommentarer om Baraka (71 st)
Galivan (Anmäl)   30/1 2017
Mer människofokus jämfört med Chronos. Det finns en del fantastiska bilder, men det är spretigare än Chronos innehållsligt och musikmässigt. En hel del bilder är inte så intressanta, så det är upp och ner. Favoritbild var nog Lake Natron, Tanzania.
Jompalompier (Anmäl)   27/1 2016
Väldigt mäktig, fantastiskt foto och häftig musik. Enligt mig inte fullt lika bra som Koyaanisqatsi även om man egentligen inte borde jämföra dom. En maffig bioupplevelse!
F-M-J (Anmäl)   1/2 2015
Kan ju inte beskylla filmen att sakna vackert fotografi, eller att den bjuder på en insiktsfull resa genom klotet vi kallar hem. Däremot har detta gjorts förut och det finns exempel som i min mening håller högre klass och kreativitet. Men en upplevelse jag gärna rekommenderar, stark trea.
Hypostas (Anmäl)   30/12 2014
Ett mästerverk.
saggesaliv (Anmäl)   6/12 2014
En mäktig skildring av den sjuka värld vi lever i. Religion, natur, kultur, fabrikat, naturförstörelse, religionsförstörelse, kulturförstörelse. Denna filmen utforskar människan och dess effekt på våran jord. Baraka är precis som Ron Frickes dokumentär Samsara (2011) ett stort fotografiskt mästerverk runt om hela jordklotet. Det är så otroligt välgjort att man hissnar bara av att tänka tanken på hur mycket arbete som lagts ner. Totalt så besöks 24 olika länder och vi får se allt från ett smogtätt Hong Kong till religiösa platser i Israel. Ett ordlöst äventyr på 90 minuter med stämningsfull musik, ett otroligt foto och en visuell orgasm. För mig som älskar fotografi är detta verkligen en njutning. Baraka, liksom Frickes senare Samsara, är något som är på gränsen till omöjliga att betygsätta på en skala. Fotografiskt, visuellt och konceptmässigt så är det tio utav tio rakt igenom, men för att bedömas som en film håller den inte det måttet. Jag önskar verkligen att jag hade sett Baraka före jag såg Samsara, då det faktiskt skiljer 20 år på dem, samt att de utforskar samma ämnen fast i olika perspektiv och olika tidsåldrar. När jag såg Samsara så gav jag den betyget 7/10 och att ge Baraka ett betyg som är högre eller lägre känns bara fel, då de har precis samma slående effekt. Så även om jag bara för sakens skull skulle kunna ge Baraka en åtta just nu, så måste jag göra Samsara rättvisa och ge Baraka en stark sjua. Betyg: ++7/10
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Baraka