Barnen som inte fanns

Originaltitel: Dare mo shiranai
Regissör:Hirokazu Koreeda
Utgivningsår:2004

Om Barnen som inte fanns:

Drama baserat på en verklig händelse från 1988. Den vimsiga Keiko flyttar in i en lägenhet med sina fyra barn. Eftersom barnen har fyra olika pappor, och Keiko oroar sig för vad grannarna ska tro, så låter hon de tre yngsta leva gömda i lägenheten. Med tiden försvinner Keiko oftare och oftare från lägenheten och till slut är barnen tvingade att klara sig själva.

Titel: Järn 3:an
Regissör: Hou Hsiao-hsien
År: 1984
En oförglömlig sommar
Titel: Wandering Home
Originaltitel: Yoi ga sametara, uchi ni kaerô
Regissör: Yôichi Higashi
Originaltitel: Children of Invention
Regissör: Tze Chun
År: 2009
Children of Invention

Yuya Yagira, Ayu Kitaura, Hiei Kimura, Momoko Shimizu, Hanae Kan, You, Susumu Terajima, Kenichi Endo, Sei Hiraizumi

Hirokazu Koreeda

Drama

Nobody Knows

Japan

Recension Barnen som inte fanns

- Greenleaf sätter betyg 4 och skriver:
En kvinna med fyra barn flyttar in en smutsig lägenhet, men för att slippa betala så mycket hyra, låter hon de tre yngsta barnen vara gömda. Dessa fyra barn har olika pappor, som de aldrig träffar, utan måste hjälpa varandra att överleva vardagen när mamman försvinner allt oftare och oftare. Detta är baserat på en riktig händelse, som hände i Japan 1988, och filmer baserade på riktigt händelser...

Recension av Barnen som inte fanns - Läs hela!

Diskussioner om Barnen som inte fanns  (0 diskussioner)
Kommentarer om Barnen som inte fanns (150 st)
Albion (Anmäl)   16/8 2018
Det är svårt att inte bli berörd av denna film. Väldigt realistiskt gjord och det kommer väldigt starkt över en till slut. Bra skådespelarinsatser också. Betyget blir en 4;a
Filmfantast86 (Anmäl)   26/10 2017
ilBrutto (Anmäl)   19/10 2014
Usch så berövligt, underbart sorgligt
saggesaliv (Anmäl)   11/3 2014
Slutet är något av det plågsammaste smärtfyllda jag sett. Jag fällde en liten tår, men den lyckades knappast symbolisera smärtan som jag kände inuti mig. Jag kände att jag bara ville storgråta floder av tårar, men en blev det bara. Det känns som att jag håller inne på slutet, som att det kommer lagras inne i mig och jag kommer må dåligt av det i veckor. Visst, jag har gråtit mer, mycker mer till andra filmers slut (Fruitvale Station, Feast of Love ex), men det är sällan, om det dock har hänt, att jag mår så här jävla hemskt efteråt. Alltså jag har ont, aj, säger jag bara. Det gör ont, smärtan inom mig är ett hot. Jag kan inte ge en objektiv bild av filmen just nu. Jag vet inte vad jag ska säga, jag måste bedöva mig själv, jag vet inte hur. Min kropp skriker ge den jävla filmen en tia, men det lilla sunda förnuft jag har kvar säger att någonting fattas. Svinstarkt som in i helvetets jävla 9/10 istället.
Rehn108 (Anmäl)   14/2 2014
Oerhört välgjord och gripande film. Lite för lång kan jag tycka, men å andra sidan gick utvecklingen i en maklig takt istället för det sedvanliga höga tempot, vilket får ses som positivt. Stark fyra blir det. Väldigt stark fyra. Jag får lite dåligt samvete för att jag inte ger den en femma. Det är ju så synd om barnen.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Barnen som inte fanns