Barnens ö

Originaltitel: Barnens ö
Regissör:Kay Pollak
Utgivningsår:1980

Om Barnens ö:

11-årige Reine Larsson tillbringar en lång, het sommar ensam i Stockholm. Han skulle egentligen ha varit på kollo på Barnens Ö, vilket hans mamma också tror. Men det finns viktigare saker att tänka på, t.ex. om hans pappa kan vara racerföraren Ronnie Petersson eller om Gud finns, eller helvetet? Det gäller att snabbt fundera ut svaren då han snart kommer i puberteten och då blir man inte så klartänkt längre, tror Reine.

Titel: Flickan
Regissör: Kjell Grede
År: 1967
Genre: Drama, Komedi, Familjefilm
Hugo och Josefin

Lars-Erik Berenett, Börje Ahlstedt, Tomas Fryk, Malin Ek, Anita Ekström, Ingvar Hirdwall, Hjördis Petterson, Sif Ruud, Lena Granhagen, Majlis Granlund, Christer Banck

Ola Olsson, Kay Pollak, Carl-Johan Seth

Drama, Familjefilm

Sverige
Med i listor: Guldbaggar
Diskussioner om Barnens ö  (0 diskussioner)
Kommentarer om Barnens ö (60 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   30/10 2017
Rai (Anmäl)   21/9 2017
väldigt speciell film, men jag gillar den just därför. Kan dock hålla med att i vissa stunder är filmen lite väl frigjord i synnerhet när det handlar om en så pass ung pojkes sexuella upplevelser. Det blir lite obekvämt att se vissa scener även om detta nu ska föreställa de naturligaste sakerna i världen!
Berniey (Anmäl)   30/11 2013
Tycker allt att det är en sevärd historia som berättas, även om den har sina brister, och så den omdebatterade scenen som kanske inte riktigt passar i finrummet.Kul att se om den efter många år och det är fina miljöer och så en ung Hirdwall på det.
Hypostas (Anmäl)   18/4 2013
Den här filmen borde ges ut omklippt på DVD. Jag förstår inte hur Kay Pollak tänkte när han valde att filma en liten pojkes styva pitt på det sätt som han har gjort här. Vad jag förstår så är scenen "äkta vara" och ingen attrapp har använts. Det är naturligtvis oförsvarligt och säkerligen den största anledningen till att den här annars utmärkta lilla filmen inte getts ut på DVD. Önskar att jag kunde radera den bilden från min hjärna. Nakna barn som badar är helt OK att filma på det sätt som här har gjorts; sexuellt upphetsade prepubertala pojkar med erigerade penisar är däremot inte OK att filma. Det borde Kay ha fattat även på det glada 70-talet. I övrigt så finns det mycket att gilla i den här filmen. Jag personligen gillar ju Jarres musik och kan identifiera mig med protagonisten och hans sexuella uppvaknande. Många sköna biroller som Börje Ahlstedt , Ingvar Hirdwall mfl.
Ondskapt (Anmäl)   18/2 2013
Tyvärr så funkar inte det här någonstans. Grymt ofokuserat och lalligt utan att komma någonvart överhuvudtaget. Bra musik och lite fina miljöer hjälper inte.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Barnens ö