Betyg idag: 1 573 Besökare idag: 5 814

Originaltitel: El orfanato
Regissör:JA Bayona
Utgivningsår:2007

Om Barnhemmet:

Laura återvänder tillsammans med sin man och deras son Simon till barnhemmet hon växte upp i. Det är nu övergivet, men hon beslutar sig för att rusta upp det och driva det som förr. Deras nya hem och de mystiska omgivningarna väcker Simons fantasi och pojken börjar alltmer dras in i ett universum fylld av fantasifulla sagor och inte helt oskyldiga lekar. Simons värld bekymrar och skrämmer Laura och väcker dunkla och otäcka minnen från hennes egen barndom till liv.
Se filmen på CDON

Regissör: Guillem Morales
År: 2010
Genre: Thriller, Skräck, Mysterium
Julias ögon

Belén Rueda, Fernando Cayo, Geraldine Chaplin, Montserrat Carulla, Mabel Rivera, Andrés Gertrúdix, Roger Príncep, Edgar Vivar, Óscar Casas, Mireia Renau, Georgina Avellaneda, Carla Gordillo, Alejandro Camps, Carmen López, Óscar Lara

Sergio G Sánchez

Drama, Thriller, Skräck, Mysterium

The Orphanage

Spanien

Recension Barnhemmet

- Mat1az sätter betyg 4 och skriver:
Det är något speciellt med den spanska regissören Juan Antonio Bayona. I alla fall om man ska tro veteranen Guillermo del Toro (Devil's Back Bone, Pan's Labyrinth). El Orfanato (Barnhemmet) gjorde så stort intryck på del Toro att han ville ta Bayona under sina vingar och hjälpa honom nå ut med sin film. Ska vi då lita på del Toros ord om att det här är den bästa krypa-upp-längs-ryggraden-skräckis som...

Recension av Barnhemmet - Läs hela!

Med i listor: Norrköping Filmfestival Flimmer 2008
Diskussioner om Barnhemmet  (0 diskussioner)
Kommentarer om Barnhemmet (625 st)
wiberga (Anmäl)   21:24 17/7
Otroligt välgjord film med bra skådespeleri och sceneri. Älskar att man hela vägen förstår huvudpersonens tankar och känslor, som ju ofta inte brukar vara så logiska i skräckfilmer, men här fungerar det utmärkt. Såg denna för väldigt länge sen, så jag mindes inte speciellt mycket alls. Blev överraskad av slutet och kan erkänna att jag satt och storgrina. Otroligt mix av drama och skräck!
Merwinna (Anmäl)   9/1 2016
Mycket bra, spännande och kuslig. Förstklassig både när det gäller story och stämning. En av de bästa skräckfilmer som någonsin gjorts. Dock var den inte precis lika bra när jag såg om den, som när jag såg den första gången. Den är helt beroende av överraskningsmomenten - men det gör den inte sämre, så är det ju med många (kanske de flesta) skräckfilmer.
AlbinWesley (Anmäl)   15/3 2015
Hmm, jag kanske förväntade mig för mycket.meller alltså, jag har väl börjat bli van vid att överraskas av kvalitén hos intrikata thrillers signerade spanjorer. Den hade lysande obehagliga sekvenser, och ett väl berättat drama. Lite läskig. Bitvis fenomenalt foto också! Men jag förstår inte riktigt vad det hela ska leda till. Emellertid absolut bra, men inte bäst.
kakbakarn (Anmäl)   13/1 2015
Ett veritabelt potpurri av skräckfilmsklichéer, vilka jag hade hoppats njuta mer av (det var länge sen jag såg på skräck) än jag gjorde. Läskigt barn syns för en sekund i det flimrande ljuset och försvinner sedan plötsligt - känns som något Scary Movie hade kunnat ha med för att driva med genren. Men det var ju en kompetent skapelse överlag, synd att den kändes så ooriginell och, som sagt, klichéfylld. Nästan en trea.
Krille80 (Anmäl)   5/1 2015
Jag gillar film inom alla genrer men när det kommer speciellt till skräckgenren så krävs det lite extra av filmerna för att jag verkligen ska kunna ta till mig dem. Jag älskar fantastisk skräckfilmer men då krävs det att de är fantastiska för att jag ska kunna uppskatta genren. När det gäller Barnhemmmet så tycker jag första halvan faktiskt är rätt ontressant och även om den andra halvan är en uppryckning så denna film ingen kommande klassiker i skräckgenren(för mig). 2+
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Barnhemmet