Barnjungfrun

Originaltitel: The Nanny
Regissör:Seth Holt
Utgivningsår:1965

Om Barnjungfrun:

En hängiven nanny har arbetat i många år för familjen Fane. Paret Fanes tioårige son Joey återvänder hem efter två år på institution. Han är oförskämd och avskyr sin nanny. Mamman i familjen är fortfarande förkrossad över dotterns död två år tidigare. Och vad var det egentligen som hände den gången?

Titel: Vad hände med Baby Jane?
Originaltitel: What Ever Happened to Baby Jane?
Regissör: Robert Aldrich
År: 1962
Genre: Drama, Thriller, Skräck
Vad hände med Baby Jane?
Titel: Hysch, hysch, Charlotte!
Originaltitel: Hush... Hush, Sweet Charlotte
Regissör: Robert Aldrich
År: 1964
Genre: Drama, Thriller, Skräck, Mysterium
Hysch, hysch, Charlotte!
Titel: Vem ligger i min grav?
Originaltitel: Dead Ringer
Regissör: Paul Henreid
År: 1964
Genre: Drama, Thriller
Vem ligger i min grav?

Bette Davis, William Dix, Wendy Craig, Jill Bennett (I), James Villiers, Pamela Franklin, Jack Watling, Maurice Denham, Alfred Burke, Harry Fowler, Angharad Aubrey

Marryam Modell, Jimmy Sangster

Drama, Thriller, Skräck

Storbritannien

Recension Barnjungfrun

- Stygga-Vargen sätter betyg 5 och skriver:
Jag tror att jag var omkring 14 när jag började intressera mig för gamla svartvita filmer men det intresset började på allvar först två-tre år senare och nu har jag hunnit plöja igenom en hel drös gamla filmer, både svartvita och i färg. Jag tror att den första svartvita filmen jag såg var Psycho men den första filmen jag såg med Bette Davis var Allt detta och himlen därtill när den visades på TCM...

Recension av Barnjungfrun - Läs hela!

Med i listor: Hammer
Diskussioner om Barnjungfrun  (0 diskussioner)
Kommentarer om Barnjungfrun (18 st)
Stygga-Vargen (Anmäl)   8/9 2017
Glad att jag såg denna klassiker! Väldigt spännande och välgjord thriller med mycket mystik och Bette Davis gör som vanligt väldigt bra ifrån sig.
Gordyal (Anmäl)   22/8 2017
Helt okej film. Lite småtjatigt är det allt, och då jag har svårt att känna någon sympati för någon av karaktärerna så blir inte "mysteriet" så intressant som det borde. Men på det stora hela så är jag ända rätt så nöjd. Dessutom så var Pamela Franklin ett riktigt kex redan som femtonåring, hur vidrigt det än månde låta. (7+/15)
Solidus (Anmäl)   12/6 2016
Lågmäld och förbannat välspelat och spännande liten historia av filmbolaget Hammer.Jag uppskattar att filmen berättas utifrån två perspektiv och vi som tittare pendlar mellan fram och tillbaka mellan barnjungfrun och pojkens syn på vad som har hänt. En välgjord katt-och-råtta-jakt som rekommenderas till alla vänner av gamla thrillers.
Kalkonhönan (Anmäl)   14/12 2014
Kan antagligen höjas vid en eventuell omtitt, men gillade den en hel del, Bette Davis och grabben som spelar Joey är riktigt bra i sitt samspel. En av de bättre Hammerfilmerna som jag sett hittills, men bäst är The Devil Rides Out!
BlommigaBarbro (Anmäl)   4/10 2014
Utomordentligt välspelad. En mycket spännande thriller. Bette Davis är fantastisk i huvudrollen som den otäcka "Nanny". Kan varmt rekommendera den!
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Barnjungfrun