Barnvagnen

Originaltitel: Barnvagnen
Regissör:Bo Widerberg
Utgivningsår:1963

Om Barnvagnen:

Den unga fabriksarbeterskan Britt blir gravid med den popsjungande Robban, utan att vara tillsammans med honom. Hon bestämmer sig för att behålla barnet och försöka få det att fungera med Robban. Dock går det inte och Britt börjar istället umgås med den borgerlige och intellektuelle Björn.

Titel: Kvarteret Korpen
Originaltitel: Maggie vaknar på balkongen
Regissör: Mark Hammarberg, Ester Martin Bergsmark
År: 2008
Maggie vaknar på balkongen

Thommy Berggren, Inger Taube, Lars Passgård, Ulla Akselson, Gunnar Öhlund, Stig Torstensson, Lena Brundin, Marianne Hedengrahn, Ulla Rodhe, Gunnar Öhlund, Bill Jönsson

Bo Widerberg

Drama

Sverige

Recension Barnvagnen

- AgnesPetter sätter betyg 4 och skriver:
Britt är i artonårsåldern och jobbar på fabrik i 60-talets Malmö. Hennes ganska så rastlösa liv består till mestadel av sporadiska händelser, tillfälliga intressen och umgängen. Genom just en tillfällighet träffar Britt den spännande musikern Robban, och en tid efter att de träffats inser Britt att hon är med barn... Filmen Barnvagnen från 1963 är regissören Bo Widerbergs långfilmsdebut. Senare...

Recension av Barnvagnen - Läs hela!

Diskussioner om Barnvagnen  (0 diskussioner)
Kommentarer om Barnvagnen (77 st)
HerrNenne (Anmäl)   26/12 2018
Börjar riktigt tråkigt men har ett par citat som man uppskattar vilket gör det lite värt ändå. Är faktiskt ganska bra ett långt stycke en bit innan slutet.
Tystnaden (Anmäl)   28/11 2018
Berggrens karaktär är alldeles löjligt högfärdig, och den genomgående snubbigheten finner inga gränser. Svår att fördra.
Nalleman (Anmäl)   25/11 2018
Inte en film i min smak.
Filmfantast86 (Anmäl)   28/10 2017
Memmem (Anmäl)   8/8 2017
Utmärkt, svensk nya-franska-vågen-film! Denna fina debutfilm av Bo Widerberg känns som en pendang till Godards nyskapande "À bout de souffle", inte till handling, men till sätt att göra film. Fotot av Jan Troell är fantastiskt. Genom att stadga kameran med en tung planka kunde han följa med skådespelarna genom Malmös 1960-tal, upp på spårvagnar och runt i lägenheter. Vardagen och miljön i de förfallna stadsdelarna blandas med handlingen. Det ger en frisk realism att se hur man piskar mattor och hänger upp lampor samtidigt som man diskuterar "äktenskap eller inte". Detaljbilder på ansikten och föremål ger en stark närvarokänsla. Jag tror regissören arbetade utan manus för att få dialogerna spontana och troliga. Britt umgås en kväll med rocksångaren Robban och blir med barn. Hon talar med sin mamma om hon ska gifta sig eller inte. Samtidigt umgås hon med den förfinade men grubblande tidigare studenten Björn. Hon vill flytta hem till mamman, som råder henne att inte ge upp redan. Mycket bra spelat i huvudrollerna av Inger Taube och Thommy Berggren. Musik av Jan Johansson och Antonio Vivaldi. Betyg: 3½+
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Barnvagnen