Baron Münchhausens äventyr

Originaltitel: The Adventures of Baron Munchausen
Regissör:Terry Gilliam
Utgivningsår:1988

Om Baron Münchhausens äventyr:

Den fantastiska historien om aristokraten från 1700-talet, hans talangfulla följeslagare och en liten flicka och deras försök att rädda en liten stad från Turkarna. Att bli slukade utav ett sjöodjur, resa till månen, en dans med Venus och en flykt från liemannen är bara en del av äventyren som dom upplever tillsammans.

Titel: The Imaginarium of Doctor Parnassus
Titel: Time Bandits
Originaltitel: Time Bandits
Regissör: Terry Gilliam
År: 1981
Genre: Komedi, Familjefilm, Thriller, Äventyr, Science Fiction, Fantasy, Mysterium
Time Bandits
Regissör: Josef von Báky
År: 1943
Genre: Komedi, Äventyr, Fantasy
Münchhausen

Robin Williams, Sarah Polley, Uma Thurman, Jonathan Pryce, Oliver Reed, Eric Idle, John Neville, Charles McKeown, Valentina Cortese, Bill Paterson, Peter Jeffrey, Alison Steadman, Don Henderson, Sting

Charles McKeown, Terry Gilliam, Rudolph Erich Raspe, Gottfried August Buerger

Komedi, Familjefilm, Äventyr, Fantasy

Storbritannien, Västtyskland
Diskussioner om Baron Münchhausens äventyr  (0 diskussioner)
Kommentarer om Baron Münchhausens äventyr (156 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   22/10 2017
Jamesa (Anmäl)   19/8 2016
Ok. Lite seg, men ändå lite rolig emellanåt.
AlbinWesley (Anmäl)   14/9 2015
En riktigt spektakel, alltså. Väldigt lekfullt, oerhört snyggt, samt roligt. Väldigt mycket yta, men sanslöst tjusig sådan.
Krille80 (Anmäl)   10/11 2014
Roliga specialeffekter paras ihop med Terry Gilliams sanslöst roliga och excentriska idèer. Jag bara njuter och det är liksom en fest för ögonen trots att det blir lite långsamt här och där. Den har fått en hel del kritiska ord men jag gillar sagor och berättelser av denna sorten så för mig är detta kul att se.
Solidus (Anmäl)   20/9 2014
Jag instämmer med vad 92axha10 skriver att detta är en saga för både barn och vuxna. Terry Gilliam har sin stil och känsla för filmskapande och det märks av väl här. Det är kreativt, snyggt och mycket mysigt. Dock känner jag att vissa partier drar ner filmen (som t.ex. den på månen som är visuellt imponerande, men som dras ner av en flamsande Robin Williams). Åt andra sidan finns det partier som får mig att le stort, som t.ex. Oliver Reeds underbara gästspel. Gilliams tolkning av liemannen får mig att rysa av obehag.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Baron Münchhausens äventyr