Barry Lyndon

Originaltitel: Barry Lyndon
Regissör:Stanley Kubrick
Utgivningsår:1975

Om Barry Lyndon:

Berättelsen om Redmond Barrys uppgång och fall. Han börjar som en irländsk ungtupp, av fin men fattig familj. Genom dueller, falskspel, spioneri och kurtiserande klättrar han i anseende.

Baserad på romanen The Luck of Barry Lyndon av William Makepeace Thackeray från år 1844.
Se filmen på Headweb

Regissör: Mario Martone
År: 2010
Vi trodde
Titel: Markisinnan von O
Originaltitel: Die Marquise von O...
Regissör: Eric Rohmer
År: 1976
Markisinnan von O

Ryan O'Neal, Marisa Berenson, Patrick Magee, Godfrey Quigley, Steven Berkoff, Murray Melvin, Peter Cellier, Leonard Rossiter, John Bindon, Philip Stone, Hardy Krüger, Gay Hamilton, Marie Kean, Andre Morell, Leon Vitali, Michael Hordem (röst)

Stanley Kubrick

Drama, Romantik, Krig

Storbritannien, USA
Med i listor: 70-tal Top 50, Filmtipsets Topp 250, Krig Top 50, Populärt och billigt
Diskussioner om Barry Lyndon  (0 diskussioner)
Kommentarer om Barry Lyndon (552 st)
Jaganatha (Anmäl)   22:38 7/3
Detta är bra alltså, när jag nu för första gången ser uppgång-och-fall-historien om irländaren Redmond Barry på stor bioduk. Regissörens storhet och omsorg om detaljer lyser igenom i så gott som varje bildruta. Fotot är utsökt och det finns flera scener som är helt magiska, som t.ex. pistolduellen i slutet. Användningen av klassisk musik är helt i världsklass, men den förmågan utvecklade ju Kubrick med tiden. Det går säkert att hitta saker att invända emot i handlingen, men detta är helt enkelt stor filmkonst gjord för stora dukar. Vi ser det alltför sällan numera.
Jannebanan (Anmäl)   23/12 2018
Tråkigt kostymdrama i två akter med Intermission. Jag är säker på att Kubrick hade ambitionen att göra en storfilm som skulle göra ett avtryck efter sig i filmhistorien, men tyvärr blev det bara en tre timmar lång, innehållslös dussinfilm som ingen kommer att bry sig om.
Zeds2003 (Anmäl)   12/8 2018
Ja, filmen är lite seg emellanåt och storyn är inte superwow. MEN vilken jävla film! Scenografin, musiken och framförallt det fantatiska fotot väger upp berättelsen otroligt. Känns ju som att filmen enbart är filmad i naturligtljus också! Jag hade väldigt låga förvöntningar på den här filmen och sparat den tills nu. Det är den sista filmen jag ser med Kubrick (som jag inte sett innan) och den var way över förväntan. Otroligt välspelad också tyckte jag. Så det gör inte så mycket med de små sega partierna, det passar filmen fint! Hatten av för Kubrick som dessutom gör filmen väldigt autentisk i mitt tycke!
gjoob (Anmäl)   30/1 2018
Njae, "kostymdrama" är inget för mig, inte ens när Kubrick sitter i registolen. Trots de karakteristiska kameraåkningarna och användningen av klassisk musik som han bemästrar så finns här, tycker jag denna film saknar en nerv, som andra Kubrickfilmer från samma tidsperiod har. Här dyker den bara upp en enda gång i en viss pistolduell. Vacker och välspelad, men på det hela en tråkig och alldeles för lång film.
Filmfantast86 (Anmäl)   10/10 2017
Klassiker