Barry Lyndon

Originaltitel: Barry Lyndon
Regissör:Stanley Kubrick
Utgivningsår:1975

Om Barry Lyndon:

Berättelsen om Redmond Barrys uppgång och fall. Han börjar som en irländsk ungtupp, av fin men fattig familj. Genom dueller, falskspel, spioneri och kurtiserande klättrar han i anseende.

Baserad på romanen The Luck of Barry Lyndon av William Makepeace Thackeray från år 1844.
Se filmen på Headweb

Originaltitel: Noi credevamo
Regissör: Mario Martone
År: 2010
Vi trodde

Ryan O'Neal, Marisa Berenson, Patrick Magee, Godfrey Quigley, Steven Berkoff, Murray Melvin, Peter Cellier, Leonard Rossiter, John Bindon, Philip Stone, Hardy Krüger, Gay Hamilton, Marie Kean, Andre Morell, Leon Vitali, Michael Hordem (röst)

Stanley Kubrick

Drama, Romantik, Krig

Storbritannien, USA
Med i listor: 70-tal Top 50, Filmtipsets Topp 250, Krig Top 50, Romantik Top 50
Diskussioner om Barry Lyndon  (0 diskussioner)
Kommentarer om Barry Lyndon (550 st)
Zeds2003 (Anmäl)   19:23 12/8
Ja, filmen är lite seg emellanåt och storyn är inte superwow. MEN vilken jävla film! Scenografin, musiken och framförallt det fantatiska fotot väger upp berättelsen otroligt. Känns ju som att filmen enbart är filmad i naturligtljus också! Jag hade väldigt låga förvöntningar på den här filmen och sparat den tills nu. Det är den sista filmen jag ser med Kubrick (som jag inte sett innan) och den var way över förväntan. Otroligt välspelad också tyckte jag. Så det gör inte så mycket med de små sega partierna, det passar filmen fint! Hatten av för Kubrick som dessutom gör filmen väldigt autentisk i mitt tycke!
gjoob (Anmäl)   15:01 30/1
Njae, "kostymdrama" är inget för mig, inte ens när Kubrick sitter i registolen. Trots de karakteristiska kameraåkningarna och användningen av klassisk musik som han bemästrar så finns här, tycker jag denna film saknar en nerv, som andra Kubrickfilmer från samma tidsperiod har. Här dyker den bara upp en enda gång i en viss pistolduell. Vacker och välspelad, men på det hela en tråkig och alldeles för lång film.
Filmfantast86 (Anmäl)   10/10 2017
Klassiker
Fredzon_M (Anmäl)   4/12 2016
En film som ingen verkar gilla men ändå smäller på med fyror och femmor pga "kubrick" och "vacker". Trots att vi får följa Barry under tre timmar får man ingen som helst känsla av vad det är för person. En tom pappersfigur precis som filmens övriga karaktärer. Utöver en mild ironi och ett påkostat yttre har den här filmen ingenting. Ett tomt vackert skal utan tillstymmelse till hjärta eller själ. Ett filmuniversum av otroligt intetsägande karaktärer och intriger. Ännu en film som försöker eftersträva det klassiska måleriet och misslyckas totalt. Visst är kompositionerna ofta lika genomtänkta som hos de klassiska målarna och ljuset fantastiskt, men det rör en aldrig i själen. Inte ens giganter som Greenaway eller Kubrick lyckas att föra över känslan av måleriet till filmduken utan att det känns platt. Eftersom det rent estetiska ändå finns där, föranleder det mig till att tänka att det är filmmediet i sig som är impotent. Filmmediet förlorar i styrka när det efterapar stillbilder, vare sig det är målade eller fotograferade. Den enskilda bildens laddning och kraft är så fruktansvärt mycket större än de rörliga bildernas. När Kubrick då halvhjärtat duttar igenom ett nervlöst narrativ i en förevändning att få leka klassisk konstnär tappar jag intresset. Må så vara att jag såg filmen på en liten datorskärm istället för på stor duk. Kanske ändrar uppfattning om jag någon gång ser den i större format.
Brouhaha (Anmäl)   29/11 2015
Oerhört absurd film. Det som är underbart med många gamla filmer är att de får ta sin tid. Allting behöver inte hetsas fram. Riktigt vacker och välgjord. Storyn i sig är väl inget märkvärdigt, men förs fram så bra att resultatet blir enastående.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Barry Lyndon