Betyg idag: 1 056 Besökare idag: 4 788

Originaltitel: Barton Fink
Regissör:Joel Coen
Utgivningsår:1991

Om Barton Fink:

Året är 1941 och intellektuelle Barton Fink kommer till Hollywood för att skriva ett manus till en wrestlingfilm. Barton får dock trots hjälp från sin hotellgranne problem med kreativiteten, samtidigt som en rad bisarra incidenter drabbar honom.

Titel: Adaptation
Regissör: Marcel Camus
År: 1959
Genre: Drama, Komedi, Romantik
Orfeu negro

John Turturro, John Goodman, Judy Davis, Michael Lerner, John Mahoney, Tony Shalhoub, Jon Polito, Steve Buscemi, David Warrilow, Richard Portnow, Christopher Murney, IM Hobson, Meagen Fay, Lance Davis

Ethan Coen, Joel Coen

Drama, Komedi, Thriller, Mysterium

USA, Storbritannien

Recension Barton Fink

- Hank Vermin sätter betyg 5 och skriver:
Barton Fink är inte bröderna Coens mest framgångsrika film, men frågan är om den inte är deras bästa. Gillar man lite lagom mystiska filmer väntar hur som helst en högtidsstund. Titelfiguren Barton Fink är en lovande ung dramatiker som just gjort succé med en pjäs i New York. Som ett brev på posten kommer erbjudandet från en filmmogul om att komma till Hollywood och börja skriva manus istället....

Recension av Barton Fink - Läs hela!

Med i listor: Guldpalmer
Diskussioner om Barton Fink  (0 diskussioner)
Kommentarer om Barton Fink (297 st)
wasteoftime (Anmäl)   10/5 2018
Barton Fink var länge en av mina absoluta favoriter, och det finns delar här som är helt makalöst bra. Sedan finns det delar som tappat lite. John Turturro är fantastisk, speciellt när hans karaktär går igång. John Goodman gör ett bra jobb som så ofta. Det är bra. Det är väldigt bra. Det räcker till en trea just nu och den ger mig ett förnyat hopp för bröderna Coen, även om jag tror att detta var deras peak.
Filmfantast86 (Anmäl)   22/10 2017
ulpe01 (Anmäl)   28/12 2016
Hade kanske lite för höga förväntningar efter att ha väntat så länge med att se vad många kallar ett mästerverk. Men det är bra skrivet och agerat, även om det blir lite mycket motgångar. John Goodman är som vanligt fantastisk.
Krille80 (Anmäl)   17/5 2015
Jag har tänkt att se denna under 19 år(ända sedan Fargo blev en del av mitt liv) och nu äntligen var det då dags. Det är en härlig filmupplevelse man får och dessutom en välspelad och välskriven sådan. Den lyckas ändå inte riktigt vinna över mig på samma sätt som Bröderna Coen lyckats med så många gånger förut. Bra är det dock. 3+
MaxMackan (Anmäl)   31/3 2015
Coen-bröderna brukar ge mig fyror. Kompetent och över medel men sällan något extra. Barton Fink lyckas dock. Stilen, estetiken och inte minst temat och komentarerna kring skrivande och dess inneboende självgodhet träffar mitt i prick på mig!
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Barton Fink