Baskervilles hund

Originaltitel: The Hound of the Baskervilles
Regissör:Sidney Lanfield
Utgivningsår:1939

Om Baskervilles hund:

Sherlock Holmes och hans trogne medhjälpare Dr Watson undersöker ett mysteriskt dödsfall och anknytningarna till en gammal legend om en blodtörstig hund.

Titel: Baskervilles hund
Titel: Sherlock Holmes och det hemliga vapnet
Originaltitel: Secret Weapon
År: 1942
Genre: Drama, Kriminalare, Thriller, Äventyr, Science Fiction, Mysterium
Sherlock Holmes och det hemliga vapnet
Titel: Sherlock Holmes tar nattexpressen
År: 1942
Genre: Kriminalare, Thriller, Mysterium
Film nr.: 19945
Sherlock Holmes och terrorrösten

Nigel Bruce, Basil Rathbone, Beryl Mercer, John Carradine, Richard Greene, Lionel Atwill, Wendy Barrie, Barlowe Borland, Morton Lowry, Ralph Forbes

Ernest Pascal

Kriminalare, Skräck, Mysterium

Med i listor: Sherlock Holmes
Diskussioner om Baskervilles hund  (0 diskussioner)
Kommentarer om Baskervilles hund (19 st)
Krille80 (Anmäl)   20/1 2015
Många skådespelare har porträtterat världens mest kända detektiv genom åren men min favorit är fortfarande Basil Rathbone. I denna film gör den Oscarsnominerade skådespelaren dessutom sitt allra första framträdande i rollen som Sherlock Holmes. Det som gör denna film så bra handlar förutom om Rathbones agerande också om Nigel Bruce i rollen som Dr. Watson men också om det fantastiska fotot i filmen och användningen av skuggor som skapar en kuslig och underhållande film av en välkänd historia.
pufred (Anmäl)   9/1 2015
Klassiker! Den första av 14 filmer där Basil Rathbone odödliggörs för sin rolltolkning av Sherlock Holmes, i A.C.Doyle's mest kända berättelse. Atmosfären är skönt Universal-30-tals-skräckig. Mycket trevlig.
martin eden (Anmäl)   12/12 2012
[rek. 4] Mycket bra filmatisering av Doyles roman! Rathbone är en av många bra skådisar som gestaltat Holmes, däribland Jeremy Brett och Peter Cushing. Gillar stämningen som känns systerlig till den från Universals skräckfilmer. Mycket bra!
Rune2000 (Anmäl)   16/10 2010
Ännu en stabil Sherlock Holmes filmatisering. Visserligen kommer inte denna version till samma obehagliga stämningen som den ryska filmen från 1981 men det kan bero på att den filmen har nästan dubbel så mycket tid för att bygga upp stämningen.
Mara Jade (Anmäl)   22/9 2010
Går an att se på mycket tack vare att Basil Rathbone är så bra som Sherlock Holmes, men förändringarna i handlingen, speciellt då slutet gillar jag inte alls.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Baskervilles hund