Baskervilles hund

Originaltitel: The Hound of the Baskervilles
Regissör:Douglas Hickox
Utgivningsår:1983

Om Baskervilles hund:

Var Charles Baskervilles underliga död ett resultat av en förbannelse som vilar över familjen? Sherlock Holmes kopplas in för att ta reda på sanningen innan Sir Henry Baskerville går samma öde tillmötes...

Ian Richardson, Donald Churchill, Denholm Elliott, Glynis Barber, Brian Blessed, Eleanor Bron, Edward Judd, Ronald Lacey, Martin Shaw, Connie Booth, Eric Richard, Michael Burrell, Cindy O'Callaghan, Peter Rutherford, Francesca Gonshaw

Charles Edward Pogue

Kriminalare, Skräck, Mysterium

Storbritannien
Med i listor: Sherlock Holmes
Diskussioner om Baskervilles hund  (0 diskussioner)
Kommentarer om Baskervilles hund (3 st)
martin eden (Anmäl)   8/10 2016
[rek. 2] Jag verkar allmänt avvika i mitt omdöme om de två Holmesfilmer i vilka Richardson spelar protagonisten. Jag tycker att dessa filmer är oerhört underskattade!! Fina skådespelarprestationer rakt igenom, jag håller alls inte med i den kritik som riktats mot vissa skådespelare i denna produktion, och det är särskilt kul att se Brian Blessed och Connie Booth i biroller. Denholm Elliot är ett sant skådespelaress!! En riktig fröjd med tät atmosfär och jag tycker att avvikelserna från Doyles roman är uppfriskande. Faktiskt en av de bästa filmatiseringarna av berättelsen tillsammans med den ryska och Basil Rathbone-filmen. Mycket bra! 4.
Mara Jade (Anmäl)   2/8 2011
Ian Richardson är filmens enda ljuspunkt.
Mara Jade (Anmäl)   23/5 2008
Inte ens Ian Richardson som Sherlock Holmes och Martin Shaw som Hugo Baskerville gör filmen sevärd. Stentrist från början till slut.