Baskervilles hund

Originaltitel: Priklyucheniya Sherloka Kholmsa i doktora Vatsona: Sobaka Baskerviley
Regissör:Igor Maslennikov
Utgivningsår:1981

Om Baskervilles hund:

En mystisk hundliknande best har i århundraden härjat på hedarna i Devonshire och av någon anledning tycks släkten Baskerville vara målet för dess vrede. Sir Charles Baskerville tros ha fallit offer för monstret, och för att undvika samma öde tar hans arvtagare, Sir Henry Baskerville, hjälp av en viss skarpsinnig, inofficiell rådgivande privatdetektiv och hans trogna medhjälpare på 221B Baker Street. Vasili Livanov, som här gestaltar den mytomspunna Sherlock Holmes, har av brittisk press utsetts till bästa skådespelare att ikläda rollen, samt även förärats andra gradens orden av det brittiska imperiet för hans insatser, något som ingen annan rysk skådepelare kan stoltsera med.

Titel: Baskervilles hund
Regissör: Terence Fisher
År: 1959
Genre: Kriminalare, Skräck, Mysterium
Baskervilles hund

Nikita Michalkov, Oleg Jankovskij, Jevgenij Steblov, Alla Demidova, Vitalij Solomin, Vasilij Livanov, Rina Zeljonaja, Irina Kuptjenko

Igor Maslennikov, Jurij Veksler

Kriminalare, Mysterium

The Hound of the Baskervilles

Sovjetunionen
Med i listor: Sherlock Holmes
Diskussioner om Baskervilles hund  (0 diskussioner)
Kommentarer om Baskervilles hund (4 st)
martin eden (Anmäl)   16/10 2014
[rek. 4] Man måste ju påpeka att denna berättelse har filmatiserats många gånger med ett väldigt lyckat resultat! Detta är verkligen en av de bästa versionerna av berättelsen och faktiskt första gången hunden känns genuint otäck samt att ylandet ger kalla kårar. Lysande skådespel och scenografi. Man lyckas skapa en bild av omgivningen i Dartmoor och dess invånare. Detta är mycket, mycket bra!!! 4.
Sznax (Anmäl)   26/7 2013
Efter några lite trevande filmer så sitter allting perfekt den här gången. Solomin gör Watson till en extremt bra karaktär och hans rundvandrande bland miljöer och karaktärer är en ren njutning att se. Livanovs Sherlock är riktigt vass när han dyker upp. Miljöerna är helt bedårande, speciellt utomhus. På natten är de fruktansvärt skrämmande (användningen av naturlig ljussättning är helt fantastisk). Mikhalkov skänker mycket kvalitet som Henry Baskerville. Manuset är klart mycket starkare än de tidigare filmerna i serien, men så är det också i två delar den här gången, det hjälper extremt mycket. Betyg 8.5
Hargulaf (Anmäl)   27/8 2012
Mycket sevärd filmatisering som fokuserar mer på människorna än på hunden, vilket är både filmens styrka och svaghet. Charmig och detaljerad.
Rune2000 (Anmäl)   21/8 2010
Förmodligen den bästa filmatiseringen av Sherlock Holmes som har gjorts! Vasili Livanov och Vitali Solomin är som skräddarsydda för sina roller som Sherlock Holmes och Dr. Watson, dessutom har filmen en riktig läskig stämning som varar ända fram till den pampiga slutet. Rekommenderas!