Bassängen

Originaltitel: La Piscine
Regissör:Jacques Deray
Utgivningsår:1969

Om Bassängen:

Paret Jean-Paul och Marianne spenderar sin semester i en villa nära St. Tropez. Marianne bjuder in sin f.d. älskare Harry och hans tonårsdotter Penelope. När Harry försöker förföra Marianne, och Jean-Paul gör detsamma med dottern Penelope, blir känslorna bland de vuxna minst sagt heta. Konsekvenserna är dödliga.

Alain Delon, Romy Schneider, Maurice Ronet, Jane Birkin, Paul Crauchet, Steve Eckhardt, Maddly Bamy, Suzie Jaspard

Jean-Emmanuel Conil

Drama, Kriminalare, Thriller

The Swimming Pool, The Sinner

Italien, Frankrike
Diskussioner om Bassängen  (0 diskussioner)
Kommentarer om Bassängen (8 st)
Albion (Anmäl)   30/8 2017
En charmant och tät historia som berättas med finess och skarp stämning. Jag gillar verkligen det här även om jag gärna hade sett ytterligare utveckling, eller snarare inveckling, i kärleksturerna. Betyget blir ändå en stark 4;a i betyg, dvs 4+
JimCarrey (Anmäl)   5/6 2013
Filmen är så sensuell i kamera och skådespeleri att det blir komiskt och jag satt och fnittrade stora delar. Känns som en ganska daterad sydlig snuskfilm men den är så överdriven att den blir skitrolig. Dessutom innehåller den några riktigt vassa repliker som när flugorna dras till ljuset 3-
4fia (Anmäl)   28/11 2012
jo men se!
Don Active (Anmäl)   17/9 2011
Vacker och vacker.
ausgang (Anmäl)   23/2 2011
Vansinnigt sexigt och spännande. Ack Gud, vad trevligt det är att se vackra, lättklädda människor gå omkring och avundas, ängslas, tråna efter och avsky varandra i hett solljus.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Bassängen