Bastarderna i Paradiset

Originaltitel: Bastardos en el paraíso
Regissör:Luis R Vera
Utgivningsår:2000

Om Bastarderna i Paradiset:

Filmen handlar om en grupp ungdomar med olika kulturell och etnisk bakgrund, som bor i en av Stor-Stockholms förorter. De konfronteras med ett samhälle dominerat av segregation riktad mot invandrare och socialt utslagna, och konsekvensen därav som innebär en allt starkare skiljelinje mellan "vi och de". Ungdomarna - som finner att samhället inte ger rätt svar mot intolerans och diskriminering - söker sig till gruppens gemenskap och solidaritet för att åtminstone bli respekterad eller för att få någon sorts identitet. I detta sökande förvandlas de till ett gäng som hamnar i en farlig spiral av brott, drogmissbruk och våld, vilket leder dem in i en tragedi... Filmens berättelse handlar om den unge Manuels liv, från barndomen till ungdomen och hans förhållande till familjen, samhället och kompisarna i hans kvarter... Berättelsen är strukturerad i två tider, en före och den andra efter en skottlossning i centrala Stockholm. Denna händelse är orsaken till ett dramatiskt och slumpartat möte efter en lång tid mellan Manuel, idag gängets ledare och Lena, hans stora kärlek, nu polisaspirant, samt Kalle, hans bästa vän, idag dörrvakt. Det blir en natt som de aldrig kommer att glömma och som förändrar deras liv för alltid...