Bathory

Originaltitel: Bathory
Regissör:Juraj Jakubisko
Utgivningsår:2008

Om Bathory:

Baserad på legenden och livet av Grevinnan Erzsébet Báthory känd som den största kvinnliga massmördaren genom tiderna.

Titel: The Countess
Originaltitel: The Countess
Regissör: Julie Delpy
År: 2009
Genre: Drama, Thriller
The Countess

Anna Friel, Karel Roden, Vincent Regan, Hans Matheson, Deana Horváthová, Franco Nero, Bolek Polívka, Lucie Vondrácková, Jan Unger, Antony Byrne, Jirí Mádl, Derek Dimir Pavelcik, Andrej Hryc, Vit Zavodsky

Juraj Jakubisko

Drama, Fantasy

Storbritannien, Tjeckien, Ungern, Slovakien
Med i listor: Elizabeth Bathory, Fantastisk Filmfestival 2008
Diskussioner om Bathory  (0 diskussioner)
Kommentarer om Bathory (13 st)
vonadel (Anmäl)   04:25 30/1
Nej. En besvikelse. Läste om denna mytiska grevinna och blev intresserad av att se filmerna baserade på henne. Började med denna. Fick tyvärr kämpa mig igenom den på åtminstone tre tittningar. I dessa lägen borde borde man ju faktiskt strunta i att tvunget se klart den. Det bästa med filmen är Anna Friel. 3/10
Jensx15 (Anmäl)   1/8 2014
Vill gärna ge en 4:a, men håller med Cramped; det finns mycket som drar ner betyget; inte minst munkarna (wtf?)
Cramped (Anmäl)   11/1 2014
Det spekuleras och man tar sig friheten att leka med historien, vilket inte behöver vara något negativt. För många sidospår gör dock filmen för ofokuserad, för inte tala om munkparet som förstör känslan totalt och förvandlar det hela till någon slags fars a la Stefan och Krister... Den har dock sina ljusa stunder och helhetsitrycket landar på helt okej. För övrigt väldigt lik "The Countess".
gruso (Anmäl)   19/2 2012
Gillade denna. Var väldigt snygg och välgjord. Gillar alla små detaljer. Munkens uppfinningar var lite lustiga också.
Gobo (Anmäl)   8/7 2010
Massmord är roligt :D m/