Batman Begins

Originaltitel: Batman Begins
Regissör:Christopher Nolan
Utgivningsår:2005

Om Batman Begins:

Det här är berättelsen om hur miljardären Bruce Wayne blir Batman och hur han tar sig an packet i Gotham City, en stad som förfallit sedan Waynes föräldrar mördats i hans tidiga barndom.
Se filmen på Plejmo

Originaltitel: Batman
Regissör: Tim Burton
År: 1989
Batman

Christian Bale, Michael Caine, Liam Neeson, Katie Holmes, Gary Oldman, Cillian Murphy, Tom Wilkinson, Rutger Hauer, Ken Watanabe, Mark Boone Junior, Morgan Freeman, Larry Holden, Gerard Murphy, Colin McFarlane, Linus Roache, Richard Brake, Sara Stewart

Christopher Nolan, David S Goyer

Action, Kriminalare, Thriller

USA, Storbritannien

Recension Batman Begins

- Priceguy sätter betyg 4 och skriver:
Okonventionellt nog inleds denna recension med en sammanfattning: Äntligen har Batman gjorts rätt på film. Batman Begins låter oss se Batman födas. Unge Bruce Waynes föräldrar skjuts ner på Gothams mörka gator, och han ger sig ut i världen för att studera ondskan. När vi möter honom spelas han av Christian Bale och är fängslad någonstans i Asien men blir räddad ur sin cell av Henri Ducard (Liam...

Recension av Batman Begins - Läs hela!

Med i listor: 2000-tal Top 50, Action Top 50, Filmer flest filmtipsare äger, Filmtipsets Topp 250, Kriminalare Top 50, Populärt och billigt, Superhjältar, Tenderhooligans biljaktsorgie, Thriller Top 50
Filmnummer: 20702
Diskussioner om Batman Begins  (0 diskussioner)
Kommentarer om Batman Begins (1500 st)
Pi-R (Anmäl)   17:08 21/2
Välspelat (inte minst av Cillian Murphy som Scarecrow), och med ett gediget manus som inte trillar över i att förlita sig för mycket på actionscenerna, utan hittar sitt momentum i Bruce Waynes inre kamp. Mitt största problem är att superhjältarnas bakgrundshistorier allt som oftast känns förutsägbara, och så är fallet även här – samtidigt ska sägas att detta är en ev de mer lyckade exemplen på hur man kan integrera förhistorien i filmens egentliga handling, utan att den enbart känns forcerard och tvungen. Vad regi och foto beträffar är det stabilt – öppningminuterna t.o.m. riktigt bra – men i sammanhanget Nolans hela produktion, så ter sig denn film förvånansvärt tam. Svag-till-stabil 4:a
Albion (Anmäl)   7/10 2018
Jag har egentligen aldrig tagit tag i Batman tidigare men nu var det dags och denna föregås ju av ett gott rykte. Jag kan säga att jag blev inte besviken, snarare positivt överraskad. Det är en riktigt genomarbetad film som fungerar utmärkt. Bara rollbesättningar, snygga miljöer och ett drivet manus. Det får bli en fin stark 4;a i betyg, dvs 4+, och betygsfemman är bara några alltför tröttsamma actionstrider borta.
päronanton (Anmäl)   4/8 2018
Detta är en väldigt väldigt bra film! Otroligt bra uppbyggd med otroligt bra skådespelarprestationer! Ja jag älskar verkligen Batman! Otroligt mörk stämning!
Zingostar (Anmäl)   13/1 2018
Gillar de äldre Batman filmernas sagoland. Detta blir löjligt med Batman i riktiga världen. Ganska tunn handling.
Rai (Anmäl)   24/12 2017
Jag vet inte, men jag tycker inte riktigt dom här nya Batman- filmerna håller riktigt samma klass som 90-talets Batman-filmer,,,
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Batman Begins