Battle for Haditha

Originaltitel: Battle for Haditha
Regissör:Nick Broomfield
Utgivningsår:2007

Om Battle for Haditha:

Vi kommer både de desillusionerade amerikanska soldaterna, den hårt prövade lokalbefolkningen och de desperata extremisterna inpå livet i den här plågsamt spännande berättelsen om händelsen i Haditha i Irak 2005, då en bilbomb dödade en amerikansk soldat och amerikanerna omedelbart därpå sköt ihjäl 24 civila irakier, varav många kvinnor och barn.

Titel: Slaget om Alger
Originaltitel: Wild Bill
Regissör: Dexter Fletcher
År: 2011
Wild Bill

Elliot Ruiz, Yasmine Hanani, Andrew McLaren, Matthew Knoll, Thomas Hennessy, Vernon Gaines, Danny Martinez, Joe Chacon

Nick Broomfield, Marc Hoeferlin, Anna Telford

Drama, Krig

Storbritannien

Recension Battle for Haditha

- svenrutger sätter betyg 5 och skriver:
Battle for Haditha är en skrämmande realistisk film där Nick Broomfield ger sin bild av tragedin i Haditha. Jag tror aldrig att jag har sett en krigsfilm som känns så autentisk som denna. Valet av ämne medför ju onekligen att filmen får en antiamerikansk ton. Men detta är inte en film vars syfte är att demonisera de amerikanska marinkårssoldater som var inblandade i dödsskjutningarna. Istället ger...

Recension av Battle for Haditha - Läs hela!

Diskussioner om Battle for Haditha  (0 diskussioner)
Kommentarer om Battle for Haditha (71 st)
LacombeLucien (Anmäl)   20/4 2014
Satans amerikaner, bra och otäck men ingen 4.
Gordyal (Anmäl)   27/6 2013
Ännu en sådan där film som det är fult att inte gilla. Väldigt välgjort, väldigt obehagligt, väldigt provokativt, men frågan är om det räcker... (9+/15)
Den filmgalne (Anmäl)   7/9 2012
Brutala scener där det kändes som att man var i ett laglöst land. Bra skådespelare och starka scener gjorde att jag tyckte att den här filmen var bra trots att jag normaltvis inte tycker om krigsfilmer. Jag råkade faktiskt sitta med Sveriges rikes lag när jag såg filmen och insåg att man kunde skylla på både soldaterna och deras överordnade. Hur långt skall man gå vad gäller lydnad?
Leonidas (Anmäl)   8/8 2012
Överraskande bra och välgjort. Fler mänskliga karaktärer än på länge i den här typen av film. Svag fyra, klart sevärd.
Krusty (Anmäl)   21/3 2011
Tänkvärt om skuld. Tyvärr är det så här krig är.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Battle for Haditha