Prickskytten från Sevastopol

Originaltitel: Bitva za Sevastopol
Regissör:Sergej Mokritskij
Utgivningsår:2015

Om Prickskytten från Sevastopol:

När Nazityskland inleder Operation Barbarossa och anfaller Sovjetunionen tvingas Ljudmila och hennes studiekamrater att ta värvning i Röda armén. Ljudmila visar sig ha en exceptionell talang för skytte och tas snabbt till fronten som prickskytt.

Titel: Snipers
Originaltitel: Snaypery
Regissör: Bolotbek Shamshiyev
År: 1986
Snipers

Evgeniy Tsyganov, Joan Blackham, Oleg Vasilkov, Nikita Tarasov, Stanislav Boklan, Julija Peresild, Anatolij Kot, Natella Abeleva-Taganova

Maksim Budarin, Maksim Dankevich, Sergey Mokritskiy, Leonid Korin, Egor Olesov

Drama, Romantik, Krig, Biografi

Battle for Sevastopol

Ryssland, Ukraina
Diskussioner om Prickskytten från Sevastopol  (0 diskussioner)
Kommentarer om Prickskytten från Sevastopol (3 st)
Ola_Schubert (Anmäl)   17/12 2016
Detta gemensamma ukrainska och ryska filmprojektet har en lite väl lång inledning. Sedan blir filmen mycket bra. Men den griper inte tag i mig, så då kan det inte bli en fyra i betyg, annat än om andra faktorer väger upp det hela, (vilket är sällsynt). Och i det här fallet så finns det inte tillräckligt mycket annat för att väga upp. Dock, alltså, en mycket stark trea i betyg för en välgjord och intressant krigsfilm.
Adoniram (Anmäl)   9/12 2016
Som alltid när något är "baserat på en sann historia" blir man misstänksam, men jag tycker nog att man inte plågas av någon överdriven chauvinism, fokus ligger på Ljudmila Pavlitjenko. Hyfsat intressant film om en intressant person. Den svenska titeln, Prickskytten från Sevastopol, är mer rättvisande för innehållet.
Snah (Anmäl)   4/12 2016
Att se filmen utan tankar på om det finns ett propagandasyfte är för mig omöjligt. Varför just Sevastopol, den av Ryssland hyrda flottbasen på Krim fram till annekteringen? Varför en samproduktion mellan Ryssland och Ukraina? (O-)brödrafolkens väl? Och som vanligt när det är ryssar med i bilden har de missförstått eller vet inte att det finns en skillnad mellan nazism och fascism. Alternativt tror de att de strider mot Italien.