Battle In Seattle

Originaltitel: Battle In Seattle
Regissör:Stuart Townsend
Utgivningsår:2007

Om Battle In Seattle:

Filmen är baserad på den sanna historien om när aktivister anlände i Seattle, Washington för en massiv protest mot ett World Trade Organization-möte. Demonstranterna hade bara en sak i siktet och det var att stoppa mötet. Kaos och rabalder uppstår.
Se filmen på CDON

Originaltitel: The Age of Stupid
Regissör: Franny Armstrong
År: 2009
The Age of Stupid

Charlize Theron, Woody Harrelson, Channing Tatum, Ray Liotta, Michelle Rodriguez, Ivana Milicevic, Rade Serbedzija, André Benjamin, Joshua Jackson, Connie Nielsen, Martin Henderson, Jennifer Carpenter, Christopher Jacot, Tzi Ma

Stuart Townsend

Drama, Action

USA, Kanada, Tyskland
Diskussioner om Battle In Seattle  (0 diskussioner)
Kommentarer om Battle In Seattle (64 st)
NoWireHangers (Anmäl)   12/6 2016
I en scen i filmen konstaterar en av demonstranterna att demonstrationen varit lyckad för att (löst citerat) "För några dagar sen visste ingen vad WTO var. Idag vet fortfarande ingen vad WTO är, men de vet att det är dåligt". Ungefär så är det med hela filmen. Vi får veta att demonstranterna är arga. WTO är ondskan, enligt dem, och vara ansvarigt för allt ont i världen. Varför? Spelar mindre roll. Demonstreras mot dem ska det. Vi får reda på att det finns en massa fredliga demonstranter, men de får vi inte lära känna närmare. Istället får vi följa ett löst sammansatt gäng huliganer och vandaler som mest verkar ute efter att sabba hela mötet och som vi inte kan sympatisera med. Vi får också följa polisen Woody Harrelson som vi kan sympatisera mer med efter vad som händer med hans fru. Borgmästare Ray Liotta framstår som en klåpare och en del demonstranter behandlas onekligen illa av myndigheter, vilket vi också kan sympatisera med. När filmen är slut informeras vi om vilka konsekvenser Seattle-händelserna hade och att (löst citerat) "kampen går vidare", vilket man med lite välvilja kan tolka som kampen för stärkt demokrati och kampen för att folkets röst ska bli hörd, alternativt som kampen för vandalers rätt att kasta gatsten på skyltfönster och polis utan rättsliga konsekvenser.
Barneyk (Anmäl)   24/2 2016
Oväntat mångfacetterad och realistisk. Tragisk att se med tanke på hur debatten utvecklat sig sedan det begav sig. Parallellerna till Gbg 01 är lika många som dom är tragiska. Att Bill Clinton i dagens USA närmast hyllas som en progressiv hjälte känns som ett bra exempel på hur debatten har förflyttat sig.
Gordyal (Anmäl)   23/2 2016
Kompromisslöst, rättframt, ärligt och väldigt viktigt! Visst trycks det en del på billiga känsloknappar, fast å andra sidan är det svårt att undvika. Ämnet berör, ämnet ska beröra. Att släta över vore rent tjänstefel. En mycket bra film som berör på många sätt, i synnerhet på alla sätt som den ska. Den får mig att vilja bli ung och arg igen. (11/15)
KyLLo (Anmäl)   1/5 2014
Mm, känns som en blandning mellan ett politiskt drama och en dokumentär. Tillför mig ingenting.
Jison73 (Anmäl)   17/2 2014
Tycker om filmer baserade på verkliga händelser men tyvärr kändes denna mer som en dokumentär.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Battle In Seattle