Battle Royale

Originaltitel: Batoru Rowaiaru
Regissör:Kinji Fukasaku
Utgivningsår:2000

Om Battle Royale:

Japan drivs allt närmare en slutgiltig samhällskollaps. Ekonomin är en katastrof. Arbetslösheten, våldet och desperationen ökar. De som ligger bakom det snabbt eskalerande våldet är främst high school-elever. I ett försök att återta kontrollen förs slumpvis valda skolklasser till en öde ö. Där får eleverna karta, kompass, vapen och order att döda varandra. De får tre dagar på sig och bara en elev får återvända hem. Om fler än en person återstår efter tre dagar dödas alla kvarvarande...

Titel: The Hunger Games
Regissör: Scott Mann
År: 2009
Genre: Action, Thriller
The Tournament

Takeshi Kitano, Tatsuya Fujiwara, Aki Maeda, Tarô Yamamoto, Masanobu Ando, Sosuke Takaoka, Kou Shibasaki, Chiaki Kuriyama, Takako Baba, Takashi Tsukamoto, Hirohito Honda, Satomi Ishii

Kenta Fukasaku, Koushun Takami

Drama, Action, Thriller, Science Fiction

BR

Japan

Recension Battle Royale

- connya sätter betyg 3 och skriver:
Det fantastiska med Japananska filmer är att de skiljer sig oftast en hel del mot Amerikanske filmers struktur. Givetvis för att Japaner har en helt annan kultur, men också för att det finns regler, etik och moral i det landet som inte existerar i vare sig Europa eller Amerika. Men på något sätt känns ändå Battle Royale ganska västerländskt och med det menar jag inte själva filmen utan att det känns...

Recension av Battle Royale - Läs hela!

Med i listor: Action Top 50, Asien, Filmtipsets Topp 250, Gore Galore, Luleå filmfestival 2005, Science Fiction Top 50, Thriller Top 50
Diskussioner om Battle Royale  (0 diskussioner)
Kommentarer om Battle Royale (1040 st)
Sarakin76 (Anmäl)   20:57 20/7
Andreas123 du vet ikke noe om japansk kultur tror jeg på godt og vondt
Andreas123 (Anmäl)   22:12 1/1
Tämligen meningslös film som istället vittnar om en väldigt undertryckt vålds- och sexualkultur. Alla tjejer/flickor har kjolar på sig och som av en slump filmas de ständigt underifrån och fokus ligger i besvärande stor utsträckning på huruvida tjejerna är oskulder eller inte. Det känns mer som om regissören hela tiden försöker balansera mellan vad som är OK och inte beträffande ungdomars sexualitet.
RustyFilm (Anmäl)   9/12 2016
Ett så här pass bra, fantasifullt och annorlunda manus bör generera en vidrigt otäck film. Men en omogen och hämmad regi reducerar det här till en barnslig såpoperaliknande tillställning med inslag av små blodfontäner. Såg den 9 minuter längre Director´s Cut utgåvan. Vet inte vilka 9 min det var. Men jag hade nog klarat mig utan dom.
hmejl (Anmäl)   3/12 2016
Problemet med att ha en klass på fyrtio personer är att man inte kan lära känna dem. Tycker att man borde strykt ett par storylines och helt plockat bort de som inte var från klassen. Istället bara fokuserat på våra två huvudrolls innehavare och kanske en två till. Sen fokuserat på deras relationer till de andra. Då får man verkligen varje dödsfall att kännas. Annars gillar jag blandningen av spektakulärt våld och barnslig romantik. Kanske man borde klargöra bakgrunden till experimentet lite mer eller inte ens nämna den. Antingen eller.
MaxMackan (Anmäl)   21/9 2016
Var lote orolig för att se om den här, då jag var rätt ung första gången(Betyget 5). Fortfarande briljant. Stilistisk högfantasi med klassisk japansk berättarstil och arketyper. Satiren och humorn är pricksäker. Tonårsallegorierna, tonåringar som agerar som tonåringar. Manuset lysande och det är uppfinningsrika dödsscener man konstruerar. Allt är grymt.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Battle Royale