Battle Royale

Originaltitel: Batoru Rowaiaru
Regissör:Kinji Fukasaku
Utgivningsår:2000

Om Battle Royale:

Japan drivs allt närmare en slutgiltig samhällskollaps. Ekonomin är en katastrof. Arbetslösheten, våldet och desperationen ökar. De som ligger bakom det snabbt eskalerande våldet är främst high school-elever. I ett försök att återta kontrollen förs slumpvis valda skolklasser till en öde ö. Där får eleverna karta, kompass, vapen och order att döda varandra. De får tre dagar på sig och bara en elev får återvända hem. Om fler än en person återstår efter tre dagar dödas alla kvarvarande...

Titel: The Hunger Games
Regissör: Scott Mann
År: 2009
Genre: Action, Thriller
The Tournament

Takeshi Kitano, Tatsuya Fujiwara, Aki Maeda, Tarô Yamamoto, Masanobu Ando, Sosuke Takaoka, Kou Shibasaki, Chiaki Kuriyama, Takako Baba, Takashi Tsukamoto, Hirohito Honda, Satomi Ishii

Kenta Fukasaku, Koushun Takami

Drama, Action, Thriller, Science Fiction

BR

Japan

Recension Battle Royale

- CyberShrimp sätter betyg 5 och skriver:
Historien börjar med att ett gäng uttråkade, våldsamma och olydiga grundskoleelever (nionde-klassare) ska åka på en skolutflykt. De tror att de ska ut och ha roligt med sina klasskompisar, medans de i själva verket har valts ut till årets dödskamp i BR. BR (Battle Royale) är en lag som har tagits fram av de japanska höjdarna för att stärka den japanska ungdomens moral genom att visa vad som händer...

Recension av Battle Royale - Läs hela!

Med i listor: Asien, Filmtipsets Topp 250, Gore Galore, Luleå filmfestival 2005, Science Fiction Top 50
Diskussioner om Battle Royale  (0 diskussioner)
Kommentarer om Battle Royale (1042 st)
Pierre Lunaire (Anmäl)   31/7 2018
Det här känns lite grann som en frustrerad lärares våta dröm. Att få ge igen för allt hån och utsatthet. Ska en sådan fantasi bli skrämmande måste det samtidigt finnas någon sort trovärdighet, även om den är överdriven. Tyvärr blir filmen vare sig riktigt hotfull eller tankeväckande. Trots det en 3:a
Filmfantast86 (Anmäl)   28/10 2017
Sarakin76 (Anmäl)   20/7 2017
Andreas123 du vet ikke noe om japansk kultur tror jeg på godt og vondt
Andreas123 (Anmäl)   1/1 2017
Tämligen meningslös film som istället vittnar om en väldigt undertryckt vålds- och sexualkultur. Alla tjejer/flickor har kjolar på sig och som av en slump filmas de ständigt underifrån och fokus ligger i besvärande stor utsträckning på huruvida tjejerna är oskulder eller inte. Det känns mer som om regissören hela tiden försöker balansera mellan vad som är OK och inte beträffande ungdomars sexualitet.
RustyFilm (Anmäl)   9/12 2016
Ett så här pass bra, fantasifullt och annorlunda manus bör generera en vidrigt otäck film. Men en omogen och hämmad regi reducerar det här till en barnslig såpoperaliknande tillställning med inslag av små blodfontäner. Såg den 9 minuter längre Director´s Cut utgåvan. Vet inte vilka 9 min det var. Men jag hade nog klarat mig utan dom.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Battle Royale