Betyg idag: 1 339 Besökare idag: 4 259

Originaltitel: Beau travail
Regissör:Claire Denis
Utgivningsår:1999

Om Beau travail:

När Galoup försöker anpassa sig till ett civilt liv tänker han på sitt förflutna i den franska främlingslegionen. Speciellt tänker han på den händelse som ledde till hans förödmjukande avsked. När Galoup var i tjänst i Djibouti i Afrika var han utbildningsansvarig för en grupp unga legionärer. Allt gick bra tills en ny rekryt, Sentain, anlände. Sentain var en modig och rättvis man och vann snabbt stor respekt bland sina kamrater, och även av sin överordnade, Forestier, som Galoup högaktade. Avundsjukan plågade Galoup som försökte misskreditera Sentain.

Löst baserad på romanen Billy Budd av Herman Melville från år 1924.

Titel: Un chant d'amour
Regissör: Alain Resnais
År: 1959
Genre: Drama, Romantik, Krig
Hiroshima – min älskade

Denis Lavant, Michel Subor, Grégoire Colin, Richard Courcet, Nicolas Duvauchelle, Adiatou Massudi, Mickael Ravovski, Dan Herzberg, Giuseppe Molino, Gianfranco Poddighe, Marc Veh, Thong Duy Nguyen, Jean-Yves Vivet, Bernardo Montet

Claire Denis, Jean-Pol Fargeau

Drama

Good Work

Frankrike
Diskussioner om Beau travail  (0 diskussioner)
Kommentarer om Beau travail (41 st)
V70 (Anmäl)   12/7 2017
Spännande musiksättning och fina bilder.
ASSFACE (Anmäl)   13/7 2014
Slutscenen!!!
92axha10 (Anmäl)   13/3 2014
Även om filmer som förhåller sig till det visuella snarare än till dialog inte är min absoluta favorit så uppskattar jag värdet i denna. Mycket symbolism och vackra tagningar med fantastiskt kameraarbete. Mycket små antydningar med filmen berättar inte utan låter tittaren dra sina egna slutsatser, vilket jag uppskattar.
AlbinWesley (Anmäl)   13/3 2014
Sista scenen är underbar. I övrigt är fotot superbt och det är fint att man låter det visuella tala framför dess karaktärer, stött på en berättarröst så. Funderar dock på om inte detta grepp lämpat sig bättre på kortfilmsformatet, ca halva speltiden kanske. Då hade det nog varit smått magiskt.
#54 (Anmäl)   7/2 2014
Främlingslegionär, nej tack.