Beautiful Boxer

Originaltitel: Beautiful Boxer
Regissör:Ekachai Uekrongtham
Utgivningsår:2004

Om Beautiful Boxer:

Filmen baseras på berättelsen om den transsexuella thaiboxaren Parinaya "Nong Toom" Charoenpols liv. Hon föds i en pojkes kropp, uppfostras av munkar och blir till slut boxare. Hela tiden drömmer hon dock om att få bli opererad till sitt rätta kön.
Se filmen på CDON

År: 2010
Genre: Fantasy
Film nr.: 81939
Sintel

Asanee Suwan, Sorapong Chatree, Orn-Anong Panyawong, Nukkid Boonthong, Sitiporn Niyom, Somsak Tuangmkuda, Keagan Kang, Kyôko Inoue

Ekachai Uekrongtham, Desmond Sim

Drama, Action

Omorfos pygmahos

Thailand
Med i listor: Boxning, Jönköpings Filmfestival 2005, Luleå filmfestival 2005, Stockholm XV Asian Images
Diskussioner om Beautiful Boxer  (0 diskussioner)
Kommentarer om Beautiful Boxer (45 st)
Tatty (Anmäl)   23/11 2014
Vacker och annorlunda thailändsk film. Lagom intensiv ändå men faktisk vackert.
Raimo_1985 (Anmäl)   16/5 2014
En finfin första erfarenhet av thailändsk film. Toppen Rocky-aktig feel göööd som jag blir jätteglad av.
Devils_Arcade (Anmäl)   16/5 2014
Att skriva "en sevärd bagatell" är att förminska ämnet det faktiskt handlar om, hur transvestiter bemöts i samhället och hur tabu belagt det är att vara könsöverskridande. Till och med hur farligt det är...... Jag tycker det här är en jättebra film! den visualiserar den stora distinktionen mellan feminitet och maskulinitet.
mylar (Anmäl)   3/12 2011
Alltför tillrättalagd, något övertydlig, samt tämligen ytlig. Färre boxningscener och mindre underdogperspektiv enligt standard 1A hade varit önskvärt. Intressant levnadshistoria räddar dock situationen och håller borta känslan av uttråkning.
alvizz (Anmäl)   25/9 2011
Att Aatsanee Suwan både är en riktig kickboxare och gjort förberedande karaktärsarbete i 1 år märks, det tillför precis den känsla av realism och research jag brukar sakna. Att filmen dessutom är baserad på en sann historia gör det inte sämre! Den första delen av filmen känns inte helt optimal dramaturgiskt, det är helt klart den senare delen som bär. Slutligen en skön mix av filosofi och action. Kul att se en thailändsk film också!
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Beautiful Boxer