Before Night Falls

Originaltitel: Before Night Falls
Regissör:Julian Schnabel
Utgivningsår:2000

Om Before Night Falls:

Before Night Falls är en biografisk film som handlar om den kubanske författaren Reynaldo Arenas liv. Arenas upptäcktes som ganska ung och slog igenom när han vann pris i en författartävling. Hans första roman var dock den enda som publicerades på Kuba – därefter fick han med vänners hjälp smuggla ut sina texter till omvärlden. Som konstnär och homosexuell stämplades Arenas som antirevolutionär efter Castros maktövertagande och fick tillbringa flera år i fängelse innan han till sist tilläts lämna landet.
Se filmen på Viaplay

Originaltitel: Under the Volcano
Regissör: John Huston
År: 1984
Under vulkanen

Johnny Depp, Sean Penn, Olivier Martinez, Andrea Di Stefano, Javier Bardem, Michael Wincott

Julian Schnabel, Lázaro Gómez Carriles, Reynaldo Arenas, Cunningham O'Keefe

Drama

Recension Before Night Falls

- weng-weng sätter betyg 4 och skriver:
Before Night Falls är ännu ett personporträtt av en konstnär, en genre som regissören Julian Schnabel (själv uppmärksammad konstnär ) ägnat hundra procent av sina titlar. Han har å andra sidan fram till nu endast regisserat två långfilmer; denna och Basquiat. Här handlar det om Reynaldo Arenas, en kubansk författare som är både homosexuell och anti-Castro och vars liv därför förstås har ganska mycket...

Recension av Before Night Falls - Läs hela!

Med i listor: Norrköping Filmfestival Flimmer 2002
Diskussioner om Before Night Falls  (0 diskussioner)
Kommentarer om Before Night Falls (82 st)
Rai (Anmäl)   7/8 2018
Gillar filmen på det skarpaste!!!
Dele (Anmäl)   28/1 2015
Javier Bardem gör en fin insats i denna välgjorda och intressanta film, som ändå känns lite allmän i sin överblick av Reynaldo Arenas liv.
Ningyou (Anmäl)   7/12 2013
Efter att ha läst skådespelarnamnen här på filmtipset förväntade jag mig en film med Johnny Depp och Sean Penn med stora roller. När jag såg Sean Penn gömma sig i en liten roll i ungefär en minut så förstod jag att jag skulle bli besviken, men Javier Bardem lyckades trots detta få upp mitt intresse igen. Intressant film!
Anonymus (Anmäl)   5/1 2013
Bardem är fullhjärtat fantastiskt som vanligt, genuint trovärdig som cubansk homosexuell. Filmen i sig lyckas hålla en ganska bra balans mellan det estetiska och historiberättande. Lite väl lång för sitt eget bästa men annars välspelad och intressant även om du inte har ett intresse för författaren i fråga. Depp känns dock en smula felplacerad, blir lite väl mycket med en typiskt karaktärsskådespelare i en film som denna.
fasciatus (Anmäl)   16/4 2012
Jag älskade "Fjärilen i Glaskupan" som gjordes av samma regissör Julian Schnabel, så denna film visar ju upp samma kvalitéer. Javier Bardem är brilliant i rollen som den förtryckta homosexuella författaren. Fotot är genomgående vackert, budskapet fint och musiken sitter som gjuten. Däremot är inte filmen perfekt. Tempot kunde ha varit lite snabbare, för många biroller dyker upp och filmen lägger för mycket fokus på huvudinnehavarens sexuella läggning snarare än hans biografier. Överlag så är detta en mycket fin film.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Before Night Falls