Before the Devil Knows You're Dead

Originaltitel: Before the Devil Knows You're Dead
Regissör:Sidney Lumet
Utgivningsår:2007

Om Before the Devil Knows You're Dead:

Girighet. Skuld. Förräderi. Hämnd… Charles och Nanette Hanson har försökt se till att göra det bästa för familjen. Andy, deras äldsta, älskar sin hustru Gina och tjänar massor av pengar. Hank, deras yngsta, älskar sin dotter och försöker få henne att klara av sina studier vid en av landets bästa privatskolor. Men skenet bedrar – Andy har både drogmissbruk och förskingring på sitt samvete och hans äktenskap håller på att falla sönder. Hank klarar inte av att försörja sin dotter, han dricker för mycket och dessutom har han en hemlig kärleksaffär, med sin brors hustru. Andy har en lösning på åtminstone de finansiella problemen, nämligen att råna föräldrarnas juvelerarbutik…
Se filmen på Plejmo

Regissör: J C Chandor
År: 2014
Genre: Drama, Action, Kriminalare, Thriller
A Most Violent Year

Philip Seymour Hoffman, Ethan Hawke, Albert Finney, Marisa Tomei, Rosemary Harris, Aleksa Palladino, Michael Shannon, Amy Ryan, Brían F O'Byrne, Sarah Livingston, Blaine Horton, Arija Bareikis, Leonardo Cimino, Lee Wilkof

Kelly Masterson

Drama

Recension Before the Devil Knows You're Dead

- Andy_B sätter betyg 3 och skriver:
Efter att ha läst pressmaterialet till ”Before the Devil knows you are Dead” var jag beredd på en liknande filmupplevelse som den nu 9 år gamla ”A Simple Plan” var. En film om människor som bestämmer sig för något lite förhastat och resultatet blir förödande inte bara för dem utan för de människor i deras omgivning likväl. Och jag hade rätt. En sådan filmupplevelse var det. Tyvärr inte en lika bra...

Recension av Before the Devil Knows You're Dead - Läs hela!

Diskussioner om Before the Devil Knows You're Dead  (0 diskussioner)
Kommentarer om Before the Devil Knows You're Dead (208 st)
Stygga-Vargen (Anmäl)   3/8 2017
Snark i kubik!
sawa (Anmäl)   19/1 2017
Viss spänning, men jag är inte helt förtjust i tids-hoppen.
LacombeLucien (Anmäl)   17/7 2015
Njä.
PSH-BOZO (Anmäl)   18/5 2015
PSH är fenomenal, som alltid. För mig bär han upp filmen och lyfter den till nivån den ändå hamnar på och det blir en fyra för min del (svag). Lite förutsägbar och så även slutet, dock kommer jag bära med mig denna filmen ett tag. Mådde både fysiskt och psykiskt dåligt efter slutet. Tar ett tag innan man ser den igen.
AlbinWesley (Anmäl)   13/5 2015
Hatten åker av, och det känns ändå fint att Lumet fick lämna jordlivet med flaggan i topp, för det här är smått mästerligt. En klassisk tragedi i en synnerligen unik förpackning. Lumets realistiska stil passar filmen utmärkt och fotots subtila långtagningar och svep blir till smärre uppenbarelser när man inser vilket hantverk man skådar. Dock kan jag inte låta bli att finna representationen av kvinnor högst bristande. Onödig svaghet.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Before the Devil Knows You're Dead
Se filmen