Begärets dunkla mål

Originaltitel: Cet obscur objet du désir
Regissör:Luis Buņuel
Utgivningsår:1977

Om Begärets dunkla mål:

En äldre fransman förälskar sig i den unga, förföriska Conchita från Sevilla men hon vägrar låta honom komma alltför nära, till hans tilltagande frustration.
Se filmen på Plejmo

Titel: Belle de jour - dagfjärilen
Originaltitel: Belle de jour
Regissör: Luis Buņuel
År: 1967
Belle de jour - dagfjärilen
Titel: Borgarklassens diskreta charm
Originaltitel: Le charme discret de la bourgeoisie
Regissör: Luis Buņuel
Regissör: Orson Welles
År: 1947
Genre: Drama, Kriminalare, Mysterium, Film-Noir
Lady från Shanghai

Fernando Rey, Carole Bouquet, Ángela Molina, Julien Bertheau, André Weber, Milena Vukotic, María Asquerino, Ellen Bahl, Valerie Blanco, Auguste Carričre, Jacques Debary

Luis Buņuel, Pierre Lou˙s, Jean-Claude Carričre

Drama, Romantik

That Obscure Object of Desire, Ese oscuro objeto del deseo

Frankrike, Spanien
Diskussioner om Begärets dunkla mål  (0 diskussioner)
Kommentarer om Begärets dunkla mål (57 st)
ses11 (Anmäl)   19/5 2015
Det undermedvetna kan inte rättfärdiga denna gubbsjuka exercis i efebofili. Att intellektualisera filmen är att se mellan fingrarna på vilken misogyn och pervers film det här är. Negativt överraskad, hade aldrig trott att Buņuel skulle avsluta ett värdigt filmkonstnärskap med sådan här sörja. Han sa själv i en intervju att han inte var intresserad av att göra pornografi för snuskgubbar, utan föredrar att fånga erotiken i det subtila. Buņuel kastar här sten i glashus, och gör exakt den sortens explicita och osmakliga gubbfantasi som han själv förkastat. Extra stort minus för inslagen av våldtäktsförsök, ett tema som inte funkar om man inte kan hantera det.
andmoreagain (Anmäl)   5/10 2014
Åh! En Buņuel-film som jag genuint tyckte om! Berättarvänlig men samtidigt märklig. Valet av två skådespelerskor som spelar samma roll gillade jag och öppnar upp för olika tolkningar. Det som förbryllar gör mig snarare engagerad än uttråkad (som annars är kutym när det kommer till Buņuel). Tex så finns där tre scener där den manliga huvudrollen på ett eller annat sätt integrerar med djur; en mus, en fluga och en gris. Va fan vill det säga?
Stinkfists (Anmäl)   26/12 2013
Stor besvikelse. Nyhetsinslagen från radion räddar den ifrån en 1:a.
Darn (Anmäl)   29/8 2013
Ett tydligt bevis på hur något enkelt kan bli så bra. Det tydliga upplägget utnyttjas väl och små absurda detaljer berikar. Antar också att känslan av att det är ett Hitchcock-drama har mer att göra med min okunnighet kring Buņuel eller att de helt enkelt vistas på ett tåg emellanåt. Därför vill jag nu se mer av karln!
Ola_Schubert (Anmäl)   25/8 2013
Nä, jag trodde i alla fall att säcken skulle knytas ihop, på ett iof väldigt förutsägbart sätt, men i alla fall. Annars så är det kul att se hur karaktären "Conchita" lyckas manipulera skiten ur den taffliga men rika bocken.(tänkte inte ens på att hon spelades av två skådespelerskor förrän jag läste det här). En svag trea i betyg, duger som ströunderhållning.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Begärets dunkla mål