Begotten

Originaltitel: Begotten
Regissör:E Elias Merhige
Utgivningsår:1990

Om Begotten:

Berättelsen är en skapelseberättelse där Gud i filmens inledning tar sitt liv för att det ur honom skall födas en kvinna. Kvinnan (kallad "Mother Earth" i rollistan) föder sedan en son. Vi följer hans färd genom ett post-apokalyptiskt landskap. Han släpas genom glesa skogar och över berg, och attackeras av ansiktslösa varelser som tycks vara de enda som bebor denna värld.

Titel: Straydogs

E Elias Merhige

Fantasy, Experimentfilm

Recension Begotten

- force sätter betyg 4 och skriver:
Avlad, Född, Förorsakad, Skapad. Sakta, sakta, ger sig först bilden på ditt sinne, senare följer ljudet, rytmiskt och monotont skrapar det mot din hjärnbark. Film är en konstform. Håller man inte med om detta bör man nog undvika Begotten. Filmen är gjord i svart/vitt - scenerna är långsamma och ofta är det svårt att uppfatta vad som visas. (Poängteras här bör kanske att detta är ett medvetet...

Recension av Begotten - Läs hela!

Med i listor: Postapokalyptiska filmer
Diskussioner om Begotten  (0 diskussioner)
Kommentarer om Begotten (76 st)
Suverän (Anmäl)   18/8 2015
Härligt tung, kompromisslös och svart. Men vad handlar den om? Människans inneboende ondska? Gudlös- och ensamhet? Hur satans förlorade vi alla är? Jag vet inte. Och det är anledningen till varför betyget blir en tråk-trea.
PapaUbu (Anmäl)   14/12 2014
Det hänger på humöret här, man måste vara på rätt våglängd. Med enkla medel mejslas nakna känslor ut. Ibland blir man nästan lite övermätt, men vid rätt tillfälle är det en fantastisk film. Inte minst i att den utmanar beskådaren, och tillskriver därmed denne både intelligens och fantasi, något många andra filmskapare tycks missat att vi är kapabla till.
johanfwahlberg (Anmäl)   19/10 2014
Väldigt drabbande konstupplevelse. Oavsett vad jag kan tycka om filmen så berörde den mig. Bra.
Darn (Anmäl)   5/10 2014
Mörk och livsbejakande som bara den, en rå demonstration i ett förminskande av människokroppen som sådan. Ibland gnistrar det dock till i de höga bildkontrasterna. Då visar sig något riktigt vackert i det onda, både bildligt som symboliskt. Märklig känslokrock.
husberg (Anmäl)   1/12 2013
Tung, monokrom religiös metafysik. Obeskrivligt vackra, men samtidigt sjukt makabra, tablåer och obehagligheter. Människan & världen reducerade till absolut minimal ontologisk fundamenta. Långsam, meditativ, morbid, grov. Inledningsscenen där Gud begår harakiri är oförglömlig.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Begotten