Bekännelsen

Originaltitel: L'Aveu
Regissör:Costa-Gavras
Utgivningsår:1970

Om Bekännelsen:

Anton Ludvik, också känd som Gerard, är vice utrikesminister i Tjeckoslovakien. Han har varit aktiv supporter av kommunismen under hela sitt vuxna liv. Han upptäcker en dag att han är iakttagen och förföljd. Efter ett tag blir han arresterad och bortförd till ett avlägset fängelse. Utan att veta varför han blivit arresterad eller av vilka, blir han beordrad att bekänna sina brott mot sitt land. Till sist bryter han ihop och skriver under bekännelsen...

Titel: Fången
Regissör: Bernardo Bertolucci
År: 1970
Genre: Drama, Thriller
Fascisten

Yves Montand, Simone Signoret, Gabriele Ferzetti, Michel Vitold, Jean Bouise, László Szabó

Artur London, Lise London, Jorge Semprún

Drama, Thriller

The Confession

Frankrike, Italien
Diskussioner om Bekännelsen  (0 diskussioner)
Kommentarer om Bekännelsen (5 st)
Mikka (Anmäl)   17/11 2011
Väldigt välgjord och bra film, signerad Costa-Gavras som alltid levererar. Yves Montand glänser i huvudrollen. 3+
seriost (Anmäl)   1/3 2006
Man kunde ha skärt lite grand i mitten för filmen var alldeles för låång. Fint slut dock och vissa intressanta filmtekniska detaljer.
goeran (Anmäl)   28/2 2006
En mycket välgjord film som handlar om Slansky-processen i det kommuniststyrda Tjeckoslovakien. Filmen visar på ett övertygande sätt vilka strategier och metoder de kommunistiska öststatsdiktaturerna använde för att rensa ut meningsmotståndare och framtvinga bekännelser i sina skådeprocesser. Detta utmärkta tidsdokument om kommunismens förbrytelser borde ses av alla vänsterradikaler som fortfarande tror att kommunismen/socialismen skulle kunna tillhandahålla en lösning på världsproblemen. Här får man en rapport från den socialistiska praktiken.
Czechflash (Anmäl)   27/2 2006
Mycket välspelat politiskt drama som tyvärr känns för utdraget med sina 2.20. Många av förhörsscenerna kunde klippts ner, men hela filmen är välgjord och slutscenerna är väldigt gripande med bra musik. Synd att man inte använde mer av den stämningsfulla musiken. Tillhör inte Costa-Gavras bästa filmer, men den är fortfarande bra och sevärd.
NHL (Anmäl)   27/2 2006
Otroligt bra skådespeleri från många av aktörerna. Storyn bygger på en sann händelse. Costa-Gavras levererar sin vana trogen ett gediget hantverk, dock inte lika bra som Z-Han lever, den 13:e mannen eller Dödens Kupé. Framförallt känns tyvärr filmen oerhört långdragen och hade tjänat på att förkortas i vissa partier. Det fina fotot och skådespeleriet samt ett gediget manus gör den ändå till en sevärd film, framförallt om man gillar politiska thrillers/draman. Kommunisterna gillade inte filmen då de ansåg att den var anti-kommunistisk, vilket är lite ironiskt med tanke på regissören och vilka som var med i filmen. Både Montand och hans fru Signoret blev uteslutna ur kommunistpartiet efter filmen och Leninisten Costa-Gavras fick också kritik.