Belle

Originaltitel: Belle
Regissör:Amma Asante
Utgivningsår:2013

Om Belle:

Dido Elizabeth Belle är en utomäktenskaplig dotter till den brittiske amiralen Sir John Lindsay och en afrikansk slavkvinna i Västindien. Lindsay beslutar sig för att skicka sin dotter till sin farbror hemma i England, den ansedda chefsdomaren William Murray. I den engelska aristokratins innandöme växer Dido upp under 1700-talets senare hälft.
Se filmen på iTunes

Regissör: Peter Sollett
År: 2015
Genre: Drama, Romantik
Freeheld

Gugu Mbatha-Raw, Tom Wilkinson, Emily Watson, Sarah Gadon, Sam Reid, James Norton, Tom Felton, Miranda Richardson, Penelope Wilton, Bethan Mary-James, James Northcote, Alex Jennings, Matthew Goode, Lauren Julien-Box, Cara Jenkins

Misan Sagay

Drama, Romantik, Biografi

Storbritannien
Diskussioner om Belle  (0 diskussioner)
Kommentarer om Belle (13 st)
abnormal (Anmäl)   23/12 2017
Lite väl överspelad och kliché för att ta på allvar, men ändå sevärd.
Zipper (Anmäl)   6/9 2015
Snyggt kostymdrama som har lite mer att säga än det vanliga. Att det blev lite väl sliskigt i slutscenen får man väl ta.
Snah (Anmäl)   18/5 2015
Tillrättalagt kostymdrama. Betydligt mer intressant att läsa om Gustavus Vassa, som möjligen är en historisk förlaga.
the Feber (Anmäl)   29/3 2015
Trots att den här filmen utspelar sig i början på 1800-talet känns den obekvämt aktuell. Här skildras rasism, kvinnohat och klasskillnader på ett väldigt intressant och gripande sätt. Klassiska ämnen kan tyckas, men alltid aktuella. Filmskaparna lyckas med konsten att berätta med subtila medel och undviker klyschorna, det övertydliga och det pompösa. Det ger filmen en extra nerv. Belle själv skildras på ett väldigt trovärdigt sätt av Gugu Mbatha-Raw och det är hon som bär upp filmen. Resten av skådespelarensemblen gör också ett makalöst bra jobb. Skådespeleriet och regin är rakt igenom i toppklass. När det kommer till kostymdrama är britterna i världsklass. Framförallt när det gäller kläder och miljöer. Så även här. Filmen hade blivit lite mer spännande och kanske vunnit en del om man lagt till eller spetsat vissa relationer och moment. Kanske vågade man inte ändra för mycket i grundstoryn som trots allt är sann. I slutändan är det dock ett väldigt starkt drama som jag varmt kan rekommendera.
Narnendil (Anmäl)   6/1 2015
många bra skådisar, fin kostym och miljö, vackert och inspirerande.. något modern känsla, men bra ändå! och härligt att se tom felton, hade gärna haft mer av honom :)
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Belle