Belle de jour - dagfjärilen

Originaltitel: Belle de jour
Regissör:Luis Buñuel
Utgivningsår:1967

Om Belle de jour - dagfjärilen:

Den unga hemmafrun Séverine prostituerar sig, inte för att tjäna pengar utan för att komma över sina sexuella hämningar. Hon tar sig arbetsnamnet Belle de jour.

Titel: Schizo - den kluvna verkligheten
Originaltitel: Images
Regissör: Robert Altman
År: 1972
Genre: Drama, Skräck, Fantasy
Schizo - den kluvna verkligheten
Titel: Begärets dunkla mål
Originaltitel: Cet obscur objet du désir
Regissör: Luis Buñuel
Originaltitel: Midnight Cowboy
Regissör: John Schlesinger
År: 1969
Midnight Cowboy

Catherine Deneuve, Jean Sorel, Michel Piccoli, Geneviève Page, Pierre Clémenti, Françoise Fabian, Macha Méril, Muni, Maria Latour, Claude Cerval, Michel Charrel, Iska Khan, Bernard Musson, Marcel Charvey, François Maistre, Francisco Rabal

Luis Buñuel, Jean-Claude Carrière

Drama

Frankrike, Italien
Med i listor: Guldlejon i Venedig
Diskussioner om Belle de jour - dagfjärilen  (0 diskussioner)
Kommentarer om Belle de jour - dagfjärilen (121 st)
Laszlo Kovacs (Anmäl)   24/4 2018
Buñuels Hajen på sätt och vis. Han skulle filmatisera en billig kioskroman och skapade ett mästerverk. Varje stereotyp i historien trasar han sönder fullständigt.
Filmfantast86 (Anmäl)   26/10 2017
RustyFilm (Anmäl)   9/12 2016
Möjligt det har var lite spännande och vågat på 60-talet, men idag håller det inte. Snyggt, franskt och pretentiöst och visst är det sevärt
Albion (Anmäl)   29/4 2015
Omtitt efter drygt 22 år. En snygg film rakt igenom som andas lite gåtfullhet. Men man kommer inte ifrån en viss besk eftersmak av gubbsjuka från herr Bunuels sida. Den positiva upplevelsen tar dock överhanden och betyget slutar på en 4;a denna gång.
lilebroer (Anmäl)   4/1 2015
Inte riktigt min typ av film, men trots det väldigt engagerande. - http://theshinbonepost.blogspot.se/ 2015/01/belle-de-jour-1967-ld-101-min.html
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Belle de jour - dagfjärilen