Ben Hur

Originaltitel: Ben-Hur
Regissör:William Wyler
Utgivningsår:1959

Om Ben Hur:

Mot bakgrund av Jesus Kristus tid på jorden, i den romerska provinsen Judeen, lever den judiska prinsen Judah Ben-Hur. Hans gamle vän Messala, numera en maktgalen romersk tribun, vänder sig emot honom när Judah inte går med på att förråda det judiska folket till förmån för romerska intressen. Messala skickar den nu hämndlystne Judah som slav till de romerska galärfartygen och fängslar hans mor och syster.

Titel: Spartacus
Originaltitel: The Robe
Regissör: Henry Koster
År: 1953
Den purpurröda manteln

Charlton Heston, Jack Hawkins, Haya Harareet, Stephen Boyd, Hugh Griffith, Martha Scott, Cathy O'Donnell, Sam Jaffe, Finlay Currie, Frank Thring, Terence Longdon, George Relph, André Morell, Claude Heater, Ady Berber

Karl Tunberg

Drama, Äventyr

Ben-Hur: A Tale of the ChristWilliam Wyler's Ben-Hur

Med i listor: Oscars, Storfilmer om Romarriket
Diskussioner om Ben Hur  (0 diskussioner)
Kommentarer om Ben Hur (348 st)
Pari (Anmäl)   00:14 3/4
Makalöst bra, halleluja!
Afflicter (Anmäl)   14:09 7/1
Ett spektakel i ordets sanna bemärkelse. På samma gång överskuggar alla storslagna scener det faktum att handlingsmässigt är Ben Hur ganska medioker. Den sista fjärdedelen av filmen känns påklistrad och onödig. Det sker en sammanknytning i slutet, men transportsträckan kunde ha gjorts mycket enklare. Det är intressant att jämföra skådespelarinsatserna i Ben Hur. Heston spelar som om det vore teater medan det är Jack Hawkins som verkligen ger en minnesvärd rollinsats.
RustyFilm (Anmäl)   7/12 2016
En mycket mycket storslagen produktion. På 50-talet kunde dom. Jag är imponerad och en stor klassiker är det. Filmen är lång (214 min) klart det är lite "segt" men det blir sällan tråkigt. Strålande foto. En mycket lyckad restaurering, häpnadsväckande bra.
Stygga-Vargen (Anmäl)   27/8 2016
Klassiker! Väldigt bra och välgjord film med väldigt bra skådespelare! Att den är över tre timmar märker man inte! Tiden bara susar förbi!
Fredman77 (Anmäl)   28/6 2016
Trumpeter, kulisser och statister... Nä någon måste våga ropa att kejsaren är naken! Detta är skräp...
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Ben Hur