Ben Hur

Originaltitel: Ben-Hur
Regissör:William Wyler
Utgivningsår:1959

Om Ben Hur:

Mot bakgrund av Jesus Kristus tid på jorden, i den romerska provinsen Judeen, lever den judiska prinsen Judah Ben-Hur. Hans gamle vän Messala, numera en maktgalen romersk tribun, vänder sig emot honom när Judah inte går med på att förråda det judiska folket till förmån för romerska intressen. Messala skickar den nu hämndlystne Judah som slav till de romerska galärfartygen och fängslar hans mor och syster.

Titel: Spartacus
Originaltitel: The Robe
Regissör: Henry Koster
År: 1953
Den purpurröda manteln

Charlton Heston, Jack Hawkins, Haya Harareet, Stephen Boyd, Hugh Griffith, Martha Scott, Cathy O'Donnell, Sam Jaffe, Finlay Currie, Frank Thring, Terence Longdon, George Relph, André Morell, Claude Heater, Ady Berber

Karl Tunberg

Drama, Äventyr

Ben-Hur: A Tale of the Christ, William Wyler's Ben-Hur

Recension Ben Hur

- AgnesPetter sätter betyg 3 och skriver:
Trots längden var det inte särskilt svårt att hålla intresset uppe filmen igenom. Det är en spännande och storslagen historia som endast blir en aning seg emellanåt. Min behållning från filmen är helt klart dess otroligt pampiga och mäktiga setting. Den romerska kejsarens palats och den enorma kapplöpningsbanan är riktigt imponerande i sin storlek. Andra scener är slående på grund av sin vackra framing,...

Recension av Ben Hur - Läs hela!

Med i listor: Oscars, Storfilmer om Romarriket
Diskussioner om Ben Hur  (0 diskussioner)
Kommentarer om Ben Hur (352 st)
Pi-R (Anmäl)   20:23 14/4
Det är snyggt, Heston är guld, kapplöpningsscenen pumpar fortfarande adrenalin, och msiken är storartad. Den tappar dock fokus ibland, och närmare fyra timmar håller den inte för. Jesu framträdanden funkar som bäst när de får utgöra fonden, snarare än centrum för storyn, och det påklistrat lyckliga slutet drar ner helhetsintrycket. Skalar man bort den (mycket välputsade) fasaden så framträder en helt okej, men en bra bit ifrån perfekt, berättad film.
Lotso (Anmäl)   01:55 7/4
I sin helhet är Ben-Hur en film som jag förstår vart alla hyllningar kommer ifrån. Även ifall jag själv personligen har lite svårt för historiska filmer om romartiden och storyn överlag inte greppa tag om mig 100%. Så är det fortfarande en imponerande film som håller än idag. Framför allt är det tekniska det som imponerar mycket och de omtalade scenerna folk talar om än idag, är ganska svåra att inte gilla. Även ifall jag föredrar andra filmer, förstår jag vart folk kommer ifrån när de säger detta är en av deras favorit filmer.
Zebulonm (Anmäl)   6/11 2017
Är fortfarande kanonbra.