Betyg idag: 1 017 Besökare idag: 4 684

Originaltitel: Benda Bilili!
Regissör:Renaud Barret, Florent de La Tullaye
Utgivningsår:2010

Om Benda Bilili!:

Ricky har en dröm: att göra Staff Benda Bilili till Kongo-Kinshasas bästa band. Roger, ett gatubarn, vill mer än någonsin gå med dessa stjärnor från ghettot. Tillsammans måste de undvika gatans fallgropar, och istället hålla ihop och finna hoppet inom musiken. I fem års tid, från de första repningarna till de internationella triumferna, kämpar Benda Bilili! i denna historia när vi får följa deras dröm bli verklighet.
Se filmen på Headweb

Top of the Lake

Renaud Barret, Florent de La Tullaye

Dokumentär

Kongo-Kinshasa, Frankrike
Diskussioner om Benda Bilili!  (0 diskussioner)
Kommentarer om Benda Bilili! (22 st)
Noseman 2005 (Anmäl)   3/11 2013
Svängigt och trevligt. Men lite poänglöst.
AlbinWesley (Anmäl)   2/7 2013
Dokumentär om bandet som får Primal Screams rytmsektion att framstå som stelopererade robotar. Extremt bra musik. Tyvärr går inte filmen in på djupet, utforskar aldrig skapandeprocessen, belyser aldrig musiken. Den fantastiska framgångssagan tappar effekt när man inser att det är filmproducenterna som finansierar deras skiva, och skapar deras framgång. Då hade man istället behövt sätta fokus på det allra mest väsentliga i berättelsen om en musikgrupp, musiken.
divaad (Anmäl)   16/1 2013
Har inte kunnat sluta tänka på den här dokumentären sedan jag såg den för någon vecka sedan.
Mikka (Anmäl)   27/10 2011
Bandet börjar engagera mig först när de åker på turné. Den här dokumentären känns inte speciellt välgjord.
Arvid Bååth (Anmäl)   21/10 2011
Så mycket värme. Skönt att se afrikans film utan grymhet och krig. Ska skaffa skivan.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Benda Bilili!