Bengbulan

Originaltitel: Bengbulan
Regissör:Suzanne Osten
Utgivningsår:1996

Om Bengbulan:

Carmen är tvungen att stanna hemma i stan över sommaren då alla andra åkt bort. Men hon hittar två yngre barn att leka med, Anders och Kersti. Även den äldre, något sinnessvage pojken Bengt-Olof - av de övriga barnen kallad Bengbulan - är kvar hemma. Han börjar egenhändigt att mobba och försöka ingjuta skräck i de tre barnen. Men det dröjer inte länge innan de börjar fila på hämnd...

Titel: Hunden som log
Regissör: Fredrik Edfeldt
År: 2009
Genre: Drama, Familjefilm
Flickan

Emelie Ekenborn, Simon Norrthon, Erik Gustafson, Lena Klingvall, Malin Ek, Cilla Thorell

Drama

Carmen's Revenge

Sverige
Diskussioner om Bengbulan  (0 diskussioner)
Kommentarer om Bengbulan (19 st)
andmoreagain (Anmäl)   3/10 2016
Osten-flum som jag inte riktigt vet vad jag ska säga om. Att såga den längs fotknölarna är dock för hårt men det är ändå inget missförstått mästerverk, långt därifrån. Känsliga och svåra ämnen tas upp men helheten känns spretig och inte helt lyckad. Ungefär som en vanlig Osten-film med andra ord.
AlbertSpica (Anmäl)   7/2 2016
Den märkligaste svenska film jag har sett? Tror det. Surrealistisk och typ psykadelisk med ett rätt shysst foto/klipp. Underhållande hela tiden och härlig tjej i huvudrollen, de andra va även dom bra. Gott med lite sommarmiljö och ljusa färger. Bortglömd fin och udda liten film.
KimEkberg (Anmäl)   31/10 2015
fett
Krille80 (Anmäl)   3/1 2015
När denna film kom så blev det moralpanik och den förbjöds för alla barn under 15 år, något som senare ändrades tillbaka till 11 år. Denna film valde jag att visa eleverna på min skola. Det är en film som är annorlunda och har något drömliknande över sig i berättandet och Suzanne Ostens regi. Samtidigt vågar den ta upp viktiga ämnen som mobbing och som barn leva med en mamma som är psykisk sjuk. Det är en film som skapar mycket diskussion och givande sådan när man sedan pratar med eleverna.
ouimadame (Anmäl)   11/7 2013
vill också få tag på denna film!!
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Bengbulan