Bennys video

Originaltitel: Benny's Video
Regissör:Michael Haneke
Utgivningsår:1992

Om Bennys video:

En historia om en pojken Benny som ser på våldsfilmer. En återkommande film är en videoupptagning av en grisslakt. Benny förlorar greppet om verkligheten. Gränsen mellan film och verklighet suddas ut när Benny dödar en flicka och filmar mordet med sin videokamera.

Titel: Vi måste prata om Kevin

Michael Haneke

Drama, Thriller

Österrike, Schweiz
Med i listor: Triangelfilmretrospektiv på Kino i Lund 2007
Diskussioner om Bennys video  (0 diskussioner)
Kommentarer om Bennys video (83 st)
picklessmulan (Anmäl)   22:09 21/1
Fascinerande film
martin eden (Anmäl)   11/6 2017
[rek. 4] Tveklöst en bra och mycket intressant film! Den känns dock blek i jämförelse med Hanekes debut DEN SJUNDE KONTITENTEN. Känner att idén här inte alls kommer till liv som i den tidigare nämnda debutfilmen. Tror att mina förväntningar efter att ha sett debuten var oskäligt höga och att mitt omdöme kanske inte är helt rättvist. Dock en bra intressant film!! 3+
Valarn (Anmäl)   14/9 2015
Bra men inte riktigt som jag hade förväntat mig!
Sture Stenhög (Anmäl)   1/8 2015
Nog är det här en Haneke-film allt. Som vanligt har jag högsta respekt för att han är helt kompromisslös i sitt filmskapande, aldrig faller han in i förenklade konventioner, aldrig ger han publiken någon anledning att känna att saker och ting kanske kommer att ordna sig ändå, och aldrig låter han publiken slippa undan reflektion kring sin egen roll i det hela. Till skillnad från många andra så tyckte jag aldrig heller att det här var direkt tråkigt, jag var hela intresserad av vart Haneke skulle ta det här. Efteråt känner jag dock att han inte lyckas säga lika mycket här som i t.ex. Funny Games, som ju behandlar liknande teman, och här är han faktiskt farligt nära att falla in i simpel moralism. Men sevärt är det ändå utan tvekan, om så bara för Arno Frischs avtrubbade rolltolkning, men jag skulle definitivt rekommendera andra Haneke-rullar framför denna
Raimo_1985 (Anmäl)   13/3 2015
Lånade den för att jag vill se lite mer Haneke, bara sett Pianisten. Jag tog den också för att det handlade om galen filmsamlare. Det visade sig vara en ganska tråkig och deprimerande film om en äcklig våldspsykopat. Jag undrar varför man ska bry sig om den här jäveln. Han bryr sig ju inte om någonting förutom sig själv.... Urgh, fy fan vad det kändes när den där stackarn han dragit med hem säger att "Tecknade är bra. Roger Rabbit och sånt..." Usch, sånt här händer på riktigt.... Nej Nej, jag behöver inte den här skiten. Väntar ett tag med fler Haneke. Jag tycker inte livet är så megahemskt som Haneke målar upp det....
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Bennys video