Beowulf & Grendel

Originaltitel: Beowulf & Grendel
Regissör:Sturla Gunnarsson
Utgivningsår:2005

Om Beowulf & Grendel:

Handlingen hämtas från det medeltida poemet om Beowulf. Trollet Grendel bidar sin tid för att hämnas på den danske kungen Hrothgar som har tagit livet av Grendels far.

Titel: Beauty and the Beast
Regissör: Agustín Díaz Yanes
År: 2006
Genre: Action, Thriller, Äventyr, Krig
Captain Alatriste

Gerard Butler, Stellan Skarsgård, Ingvar Eggert Sigurðsson, Sarah Polley, Tony Curran, Steinunn Ólína Thorsteinsdóttir, Martin Delaney, Ólafur Darri Ólafsson, Eddie Marsan, Gísli Örn Garðarsson, Ronan Vibert, Rory McCann, Mark Lewis, Gunnar Hansson

Andrew Rai Berzins

Drama, Action, Äventyr, Fantasy

Kanada, Storbritannien, Island, USA, Australien
Med i listor: Vikingar
Diskussioner om Beowulf & Grendel  (0 diskussioner)
Kommentarer om Beowulf & Grendel (74 st)
unketknyte (Anmäl)   24/8 2015
Stellan Skarsgård är så jävla kass
picklessmulan (Anmäl)   24/1 2014
Tyckte denna var klart sevärd. Vist var det lite platt manus och en ganska lång film för att visa så lite. Men det vägs upp av det fina fotot och bra skådespel. Som Helhet anser jag detta vara en bra film!
norenorama (Anmäl)   2/6 2011
Du kommer ångra dig bittert om du väljer att se denna film. Obeskrivligt långtråkigt. Vart på dåligt humör resten av dagen efter att jag plågat mig igenom den.
Rele (Anmäl)   5/10 2010
En blodig och inte så bra saga. Jag ger en tvåa.
Fuzzy (Anmäl)   27/12 2009
Underskattad & bortglömd film som på ett unikt sätt tar en sägen på största allvar. Tyvärr finns det några skavanker här & där som drar ner betyget en hel del. Miljön (inspelad på Island), kostymerna (riktiga vikingar UTAN horn på hjälmarna! Kors i jävla taket!) & castingen är överlag väldigt bra. Visa effekter & make-up, som Grendel, är fina; andra är desto mindre fina (sjöhäxans close-ups). Att alla pratar modern nutida engelska (och skriker "fuck!") är ju en annan liten skavank men antar att det är för mycket begärt att alla skulle snacka fornengelska/anglosaxiska (Mel Gibson var är du, allt är förlåtet)? Det största pluset ligger såklart i den kritiska & humana tolkningen av detta macho-epos. Mycket, mycket sevärd men långt ifrån fulländad. Ps. Kan inte låta bli att kommentera Jennyannes "gud så fattigt manus". Om de hade gjort filmen efter originaltexten, som är från mellan 700-1000 e.kr, hade det blivit BETYDLIGT fattigare. Nu är det omtolkningen av Andrew Rai Berzins det som gör den så intressant. Ds.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Beowulf & Grendel