Berättelsen om Narnia - Häxan och lejonet

Originaltitel: The Chronicles of Narnia: The Lion, the Witch and the Wardrobe
Regissör:Andrew Adamson
Utgivningsår:2005

Om Berättelsen om Narnia - Häxan och lejonet:

Vi får följa de fyra syskonen Pevensie - Lucy, Edmund, Susan och Peter - som lever i andra världskrigets England. Under en kurragömmalek på det stora godset, som ägs av en mystisk professor, kommer de in i landet Narnia genom en magisk garderob. Där upptäcker barnen ett vackert, och en gång fridfullt land som befolkas av talande bestar, dvärgar, fauner, kentaurer och jättar. Den elaka vita häxan Jadis förbannelse vilar över landet och det är evig vinter - men aldrig jul. Under ledning av den ädle och mystiske härskaren, det magnifika lejonet Aslan, kämpar barnen för att besegra Jadis. I en spektakulär och storslagen strid står till slut slaget om Narnia, ett slag som kan befria Narnia från den vita häxans iskalla förbannelse för evigt. Efter en roman av C S Lewis.

Titel: Berättelsen om Narnia: Kung Caspian och skeppet Gryningen
Originaltitel: The Golden Compass
Regissör: Chris Weitz
År: 2007
Guldkompassen

Tilda Swinton, Jim Broadbent, James Cosmo, James McAvoy, Rupert Everett (röst), Liam Neeson (röst), Georgie Henley, William Moseley, Skandar Keynes, Anna Popplewell, Ray Winstone (röst), Elizabeth Hawthorne, Judy McIntosh, Kiran Dhah, Dawn French (röst)

Christopher Markus, Stephen McFeely, Ann Peacock, Andrew Adamson

Familjefilm, Äventyr, Fantasy

USA, Storbritannien

Recension Berättelsen om Narnia - Häxan och lejonet

- horvendile sätter betyg 3 och skriver:
Det är nu närmare tjugo än tio år sedan jag konsumerade Narnia i någon större mängd, men jag har ändå läst böckerna flera gånger, tittat på den tecknade versionen av Häxan och Lejonet ett otal gånger och sett BBC-produktionen från 80-talet åtminstone en gång. Ehuru något rostig borde jag alltså vara väl förberedd för att se den här filmatiseringen. Så långt mitt minne är med så följer man boken...

Recension av Berättelsen om Narnia - Häxan och lejonet - Läs hela!

Diskussioner om Berättelsen om Narnia - Häxan och lejonet  (0 diskussioner)
Kommentarer om Berättelsen om Narnia - Häxan och lejonet (1116 st)
Norpan0 (Anmäl)   30/11 2016
Inte jättedålig egentligen, men inte heller så himla bra. Såg tyvärr den dubbade versionen. Störde mig allra mest på att man såg att det var green screen så tydligt...
Stygga-Vargen (Anmäl)   20/9 2016
Önskar de kunde göra bra filmatiseringar av Narnia-serien för en gångs skull. Efter bara ett par veckor mindes jag inte ett spår av denna film och det säger ju en hel del.
Peraxel (Anmäl)   20/11 2015
Ok familjefilm.
mattarello (Anmäl)   24/5 2015
Standardunderhållning; lite småcharmiga talande djur, lite spänning, bra litterär förlaga men en del grejer störde jag mig som f** på. Till exempel att filmen spinner vidare på de mest typiska skildringarna av maskulinitet och det som karakteriseras som normalt och ickenormalt. Storebrorsan Peter är såklart långt, ståtlig, blond och blåögd. Rättrådig och modig. Hans lillebror är den ängslige, mörkhårige Edmund som vid flera tillfällen pekas ut som mindre manlig, exempelvis i scenen då han protesterar mot att han får en "tjejkappa" från garderoben ( "That' s a girl' s coat" ) och får till svar: I know. Häxan och hennes följeslagare porträtteras naturligtvis som primitiva som i riter trummar och lyser med facklor... postkolonialism måntro? Nåväl det finns säker hyllmeter att läsa om detta men jag tänkte att jag skriver ned det som slår mig här och nu.
Taandborste (Anmäl)   10/1 2015
Man får ta det lite som det är. Barnen var sämre än vad jag minns de som, men det är också en ganska snygg film. Svag 4:a.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Berättelsen om Narnia - Häxan och lejonet