Berättelsen om Narnia: Prins Caspian

Originaltitel: The Chronicles of Narnia: Prince Caspian
Regissör:Andrew Adamson
Utgivningsår:2008

Om Berättelsen om Narnia: Prins Caspian:

Ett år efter de otroliga äventyren i ”Berättelsen om Narnia: Häxan och Lejonet” lever kungen och drottningen av Narnia i det avlägsna kungariket, men upptäcker att 1300 år har förflutit i Narniatid. I deras frånvaro har Narnias gyllene år försvunnit och blivit erövrat av Telmariner och kontrolleras nu av den elaka kungen Miraz som styr landet med järnhand. De fyra barnen möter snart en ny intressant karaktär, Narnias rättmätige arvinge till tronen, den unge Prins Caspian som har blivit tvingad till att gömma sig för sin farbror Miraz vars planer är att döda honom och tillsätta sin egen nyfödda son på tronen. Med hjälpen av en vänlig dvärg, en modig mus vid namn Reepicheep, grävlingen Trufflehunter och svarta dvärgen Nikabrik samt resten av Narniafolket som leds av riddarna Peter och Caspian, ger de sig iväg på en resa för att försöka hitta Aslan och rädda Narnia från Miraz tyranniska välde och återställa magin och prakten i Narnia.

Titel: Berättelsen om Narnia: Kung Caspian och skeppet Gryningen
Originaltitel: The Golden Compass
Regissör: Chris Weitz
År: 2007
Guldkompassen

Tilda Swinton, Sergio Castellitto, Warwick Davis, Damián Alcázar, Peter Dinklage, Eddie Izzard (röst), Pierfrancesco Favino, Liam Neeson (röst), Georgie Henley, William Moseley, Skandar Keynes, Anna Popplewell, Vincent Grass, Ben Barnes, Alicia Borrachero

Andrew Adamson, Christopher Markus, Stephen McFeely

Familjefilm, Äventyr, Fantasy

Storbritannien, USA

Recension Berättelsen om Narnia: Prins Caspian

- jbech sätter betyg 2 och skriver:
Manusförfattaren och regissören Andrew Adamson har tillsammans med sitt team av hundratals filmskapare i olika genrer, skapat en fantastiskt snygg film. Till skillnad från förra Narniafilmen ”Häxan och Lejonet” har sagostämningen tonats ner och ersatts med mer realism. I allt från ruiner och borgar till dräkter, vapen och peruker har de med skicklig hantverkskonst skapat mycket snygg rekvisita. I de...

Recension av Berättelsen om Narnia: Prins Caspian - Läs hela!

Diskussioner om Berättelsen om Narnia: Prins Caspian  (0 diskussioner)
Kommentarer om Berättelsen om Narnia: Prins Caspian (366 st)
Rai (Anmäl)   25/11 2017
nja, inte min typ av film....
Filmfantast86 (Anmäl)   18/10 2017
cannibalrice (Anmäl)   27/7 2016
Ytterligare en serie som det går utför med, Narnia börjar rätt starkt med första filmen och tvåan är helt skapligt, för att sedan sluta rätt paj i Kung Caspian och skeppet Gryningen. Efter det kom det inga fler filmer, vilket är helt förståeligt med tanke på kvaliteten sjönk för varje del.
nannopanno (Anmäl)   2/4 2016
Älskar narnia serien men gillad ettan bättre
Gyllenbock (Anmäl)   14/5 2015
Vet inte riktigt men det blir väldigt onaturligt med det svenska talet. Som story så känns den förstås igen. Hade jag varit sisådär 30 år yngre så hade jag säkert uppskattat denna film mera.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Berättelsen om Narnia: Prins Caspian