Betyg idag: 1 890 Besökare idag: 5 737

Originaltitel: The Chronicles of Narnia: Prince Caspian
Regissör:Andrew Adamson
Utgivningsår:2008

Om Berättelsen om Narnia: Prins Caspian:

Ett år efter de otroliga äventyren i ”Berättelsen om Narnia: Häxan och Lejonet” lever kungen och drottningen av Narnia i det avlägsna kungariket, men upptäcker att 1300 år har förflutit i Narniatid. I deras frånvaro har Narnias gyllene år försvunnit och blivit erövrat av Telmariner och kontrolleras nu av den elaka kungen Miraz som styr landet med järnhand. De fyra barnen möter snart en ny intressant karaktär, Narnias rättmätige arvinge till tronen, den unge Prins Caspian som har blivit tvingad till att gömma sig för sin farbror Miraz vars planer är att döda honom och tillsätta sin egen nyfödda son på tronen. Med hjälpen av en vänlig dvärg, en modig mus vid namn Reepicheep, grävlingen Trufflehunter och svarta dvärgen Nikabrik samt resten av Narniafolket som leds av riddarna Peter och Caspian, ger de sig iväg på en resa för att försöka hitta Aslan och rädda Narnia från Miraz tyranniska välde och återställa magin och prakten i Narnia.

Titel: Berättelsen om Narnia: Kung Caspian och skeppet Gryningen
Originaltitel: The Lion, the Witch & the Wardrobe
Regissör: Marilyn Fox
År: 1988
Häxan och lejonet

Tilda Swinton, Sergio Castellitto, Warwick Davis, Damián Alcázar, Peter Dinklage, Eddie Izzard (röst), Pierfrancesco Favino, Liam Neeson (röst), Georgie Henley, William Moseley, Skandar Keynes, Anna Popplewell, Vincent Grass, Ben Barnes, Alicia Borrachero

Andrew Adamson, Christopher Markus, Stephen McFeely

Familjefilm, Äventyr, Fantasy

Storbritannien, USA

Recension Berättelsen om Narnia: Prins Caspian

- Doomdark sätter betyg 3 och skriver:
Tyvärr lyckas filmen inte riktigt fånga magin i barnboken, utan känns precis som filmatiseringen av Häxan och Lejonet ganska stel och livlös. Häxan och Lejonet hade dock en stor fördel: Tilda Swinton som häxan Jadis. Det är också den korta scenen med henne som fungerar bäst i Caspian. Karaktärerna i övrigt målas med bred pensel. De är skissartade och deras moraliska dilemman skummas förbi. Den förmodade...

Recension av Berättelsen om Narnia: Prins Caspian - Läs hela!

Diskussioner om Berättelsen om Narnia: Prins Caspian  (0 diskussioner)
Kommentarer om Berättelsen om Narnia: Prins Caspian (366 st)
Rai (Anmäl)   14:27 25/11
nja, inte min typ av film....
Filmfantast86 (Anmäl)   19:52 18/10
cannibalrice (Anmäl)   27/7 2016
Ytterligare en serie som det går utför med, Narnia börjar rätt starkt med första filmen och tvåan är helt skapligt, för att sedan sluta rätt paj i Kung Caspian och skeppet Gryningen. Efter det kom det inga fler filmer, vilket är helt förståeligt med tanke på kvaliteten sjönk för varje del.
nannopanno (Anmäl)   2/4 2016
Älskar narnia serien men gillad ettan bättre
Gyllenbock (Anmäl)   14/5 2015
Vet inte riktigt men det blir väldigt onaturligt med det svenska talet. Som story så känns den förstås igen. Hade jag varit sisådär 30 år yngre så hade jag säkert uppskattat denna film mera.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Berättelsen om Narnia: Prins Caspian