Bergman - Ett år, ett liv

Originaltitel: Bergman - Ett år, ett liv
Regissör:Jane Magnusson
Utgivningsår:2018

Om Bergman - Ett år, ett liv:

Med filmen "Bergman - Ett år, ett liv" har regissören Jane Magnusson försökt fånga hela personen Ingmar Bergman, och alla hans sidor. Både de fantastiska och de mindre smickrande, i syfte att förstå denna stora konstnär ännu bättre.

Dokumentär

Bergman – A Year in a Life

Sverige
Diskussioner om Bergman - Ett år, ett liv  (0 diskussioner)
Kommentarer om Bergman - Ett år, ett liv (3 st)
labi (Anmäl)   3/12 2018
Håller med "Suverän" i allt.
Suverän (Anmäl)   3/9 2018
Rättelse: stark 3:a.
Suverän (Anmäl)   26/7 2018
Svag fyra. Mycket är helt ovärderligt, men ofta känns den skamlöst vinklad för att till varje pris ställa människan Ingmar i så dålig dager som möjligt. En dokumentär ska vara nyanserad, absolut, men denna tenderar att bli onyanserad åt andra hållet, så att säga. Och varför fick nobodies som Benny Haag och Stefan Larsson så mycket utrymme? Sannolikt för att deras illvilja och bitterhet passade Magnussons narrativ. Människor som Bibi Andersson, Harriet Andersson, Max von Sydow, människor som verkligen kände Bergman, lyste med sin frånvaro. Dessa hade sannolikt gett en helt annan bild av Ingmar, vilket de gjort tidigare. Men stundtals är filmen ändå fantastisk och innehåller gott om material med Bergman själv för att motivera en svag 4:a.