Bergmans hushållerska

Originaltitel: Bergmans hushållerska
Regissör:Tom Alandh
Utgivningsår:2009

Om Bergmans hushållerska:

Bergmans hushållerska under många år berättar om demonregissörens baksida.

Titel: Deep Web
År: 2006
Genre: Drama, Kriminalare, Mysterium
Kommissarie Lynley 21 - Snabbt som ögat
Titel: Shark Skin Man and Peach Hip Girl
Originaltitel: Samehada otoko to momojiri onna
Regissör: Katsuhito Ishii
Liberty Heights

Tom Alandh

Kortfilm, Dokumentär

Sverige
Diskussioner om Bergmans hushållerska  (0 diskussioner)
Kommentarer om Bergmans hushållerska (22 st)
Roswall (Anmäl)   14:00 21/2
Känns som en partsbilaga i en debatt. Rätt tråkig och gnällig men har glimtar.
Kortfilm (Anmäl)   17:37 17/1
Självklart finns det många starka kvinnor. Men den här hushållerskan var ju falsk mot Bergman, bedrog honom både när hon var anställd och fick betalt och efter hans död när filmen kom till. Det är svagt och oförlåtligt. Falska människor är precis lika illa, oavsett kön.
Anders Axelsso (Anmäl)   20/11 2018
Äh, skit i Bergman. Det är ju Anita som är den starka, märkligt starka kvinnan. Jag känner några liknande, alltid kvinnor, i min omgivning och kan inte låta bli att fascineras av den där speciella styrkan mitt i all enkelhet.
Kortfilm (Anmäl)   6/11 2018
Jag har läst flera av lapparna som Bergman skrev. Han kunde skriva: "Denna ost var tråkigare. Vi återgår." eller "OBS! Täcket ska ligga hit.". Men det finns inget nedvärderande eller elakt i något jag har läst. Lapparna var ofta kortfattade, noggranna och rakt på sak. Det var väl bara Bergmans sätt att uttrycka sig. Det var också just vardagliga lappar (inga brev), till någon som stod honom nära (och borde ha känt honom väl) och det är tänkbart att lapparna skrevs under viss stress. Han skrev också mer personliga lappar som liknade brev, exempelvis: "Kära goda Anita", tackade henne för både det ena och andra och undertecknade med "vännen Ingmar". Det talar för att han ville henne väl, men säkert tolkade hon det negativt också (som hon tydligen gjorde med allt annat som hade med honom att göra). Dessutom skojade Bergman till det och skämtade ibland, även om sig själv. På en lapp kallade han sig Ramlösa-missbrukare. På en annan ritade han en dämon. Jag kan tänka mig att humorn var ett sätt att lätta upp det tunga som han ofta såg ut att bära inom sig och gav uttryck för i filmerna. Ändå kavlas lapparna ut på webben som bitska kommentarer osv. Till det måste man tillägga att hushållerskan var anställd och hade som huvuduppgift att vara Bergman till lags. Dessutom fick hon nog bra betalt, även om nu Alandh bara pressar personer han vill tycka illa om på såna uppgifter. Bergman hade därmed full rätt att tala om precis hur han ville ha det eller rent av avskeda henne. Det är väl likadant om hon är hushållerska för någon annan känd person, arbetar som Nobel-kock eller liknande. Det visste hon nog mycket väl om när hon svarade som hon gjorde på frågan varför inte sa upp sig. Lapparna som jag har läst visar att det inte var enda gången som hushållerskan gjorde misstag. Hon köpte tydligen fel sorts ost också. Generellt finns det sällan utrymme för små misstag som riskerar få stora konsekvenser i ett sådant arbete, så den offerstämpeln kan hon släppa. Om Bergman dessutom hade varit allergisk hade det kunnat sluta mycket värre för både Bergman och hushållerskan. Det finns heller ingenting här som bevisar att hon verkligen talade ut med honom om problem. Hon kan mycket väl ha hållit färgen och sedan snackat skit om honom i sin dagbok och till folk bakom hans rygg. Det är heller inte troligt att Bergman kände till vad som stod i dagboken, såvida han inte snokade bland hennes saker. Hon kanske rent av gick omkring med ett påklistrat leende, utan att ens själv ha varit medveten om det. Om någon säger att det inte gick att prata med Bergman bör man också fråga sig om den verkligen har försökt, och hur. Sedan har jag förstått att han hade sina principer som han ogärna ville kompromissa med, men även där gick det att ta diskussion. Se bara på Ingrid Bergman. En stor regissör har många människor omkring sig. Den är beroende av att människorna trivs för att de ska vilja samarbeta och prestera sitt yttersta osv. Men att arbeta med många människor omkring sig kan också vara en påfrestning och leda till att olika personligheter möts och missförstånd uppkommer. En regissör som lyssnar mycket på sina anställda och medarbetare kan uppfattas som sympatisk, empatisk och tacksam. Men även uppfattas som smörig, okunnig och osäker. En som är bestämd och noggrann kan uppfattas som kunnig, modig och en stark ledare. Men även som självupptagen, bossig och petig. En del vill bara se den ena sidan och vägrar se den andra, men det finns alltid två helt olika sidor av samma mynt. Den som vill veta om Bergman tycker jag ska se intervjuerna med honom istället för filmerna av folk som älskade eller avskydde honom. Där svarar han artigt på personliga frågor, öppnar upp sig och berättar bland annat om den religiöst präglade uppväxten där allt skulle vara på ett visst sätt, och bekräftar att han blev bestraffad när han gjorde något annorlunda. Så därifrån kommer säkert mycket av hans uppriktighet, rädsla för att det skulle bli misslyckat, drivkraft, temperament och inspiration till filmer.
Kortfilm (Anmäl)   5/11 2018
Den som är observant märker också hur Alandh i filmen ändrar riktning från Svensson-maträtter som spaghetti med köttfärssås till exklusivare råvaror, så att fokus ska hamna där han vill ha det. Jag brukar inte störa mig på regissörer, men han får mig att vilja kräkas.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Bergmans hushållerska