Berlin Alexanderplatz

Originaltitel: Berlin Alexanderplatz
Regissör:Rainer Werner Fassbinder
Utgivningsår:1980

Om Berlin Alexanderplatz:

Fassbinders magnum opus är en 16 timmar lång dramatisering av Alfred Döblins bok. Vi får följa Franz Biberkopf i 20-talets Berlin när nazismen börjar gro. Han hankar sig fram med diverse ströjobb, men Tysklands ekonomi är i spillror och Franz har svårt att klara sig. Trots att han lovat sig själv att inte hamna i klammeri med rättvisan igen, tvingas han till diverse ljusskygga sysslor för att överleva. Sakta drivs han mot ett sammanbrott.

Titel: Den sjungande detektiven
Originaltitel: Soy Cuba
Regissör: Micheil Kalatozishvili
År: 1964
I Am Cuba

Günter Lamprecht, Hanna Schygulla, Franz Buchrieser, Gottfried John, Barbara Sukowa, Elisabeth Trissenaar, Brigitte Mira, Volker Spengler, Ivan Desny, Hark Bohm, Claus Holm, Helmut Griem, Günther Kaufmann, Roger Fritz, Fritz Schediwy, Udo Kier

Rainer Werner Fassbinder

Drama, Mini-serie

Västtyskland, Italien
Med i listor: Mini-serie Top 50
Diskussioner om Berlin Alexanderplatz  (0 diskussioner)
Kommentarer om Berlin Alexanderplatz (83 st)
Dele (Anmäl)   30/12 2017
Mustigt, fint skådespeleri, tungt, ödesmättat och eländigt. Borde passa mig perfekt men jag kommer inte in helt i berättelsen. Den långa speltiden till trots så saknar jag utveckling av karaktärerna, och den introverta skildringen ger tunn koppling till samhällstillståndet. Svårsmält, och eventuellt något att se om i framtiden.
andmoreagain (Anmäl)   1/9 2017
Tyvärr men jag ser inte magin... det får bli den stora sammanfattningen. Ganska tråkig. Musiken är allt som oftast skitbra men användningen av den känns amatörmässig. Iscensättningen kändes inte heller speciellt mästerlig, inget snyggt foto...karaktärerna grep inte tag i mig förutom Reinhold som ett riktigt creep. I överlag sjukt överskattad TV-serie i mitt tycke. Ser hellre Dallas...
SID6581 (Anmäl)   22/1 2016
mycket svag trea. Totalt överskattad serie som inte alls håller idag. Visst det är en intensiv och stundvis stickig klasskildring och ångestmonologerna maler på fint till och från. Överspelet fungerar ibland förvånansvärt bra och minitfantasieatern i epilogen är vacker men herrejävlar vad mycket som är överflödigt och excentriskt upprepande som tillför nada till meditationen över dessa människoöden. Det känns som en långt utspel av Fassbinders fetich för Döblins bok och karaktären Biberkopf och som sådant göttande i besattheter betraktat, får jag samma känsla som när tvingas sitta igenom en dålig Tim Burton-film. Som kostymdrama, skildrande en turbulent och fascinerande tid, betraktat, ser jag hellre om Matodor vilken dags som helst, än den här smörjan.
Laszlo Kovacs (Anmäl)   5/2 2014
Relationen mellan Biberkopf och "vännen" Reinhold är säkert självupplevd av Fassbinder. Frågan är om Döblin själv avsåg symboliken som Fassbinder läste in.
paninaro (Anmäl)   28/8 2013
Fassbinder ska enligt uppgift ha läst Döblins bok så många gånger att han i princip kunde den utantill när han skrev manuset till filmatiseringen. Att Fassbinder brinner för den här världen och dess rika persongalleri känns verkligen under de 15 timmar vi får besöka den. Att den gode Rainers hjärta slår ett par extra slag för huvudpersonen Franz Biberkopf märks också det tydligt. Biberkopf är en på samma gång sympatisk som osympatisk, våldsam förlorare som man inte kan låta bli att tycka om. Speltiden, liksom Lamprechts känsliga tolkning låter oss lära känna honom som en verklig person. Vännerna, ovännerna och bekantskaperna i Franz liv; Herr Meck, Reinhold, Max, Mitze, m fl känns lika verkliga de. Berlin Alexanderplatz är realistisk och abstrakt, skitig och vacker. Dessutom är den fantastisk rolig. Fassbinder har en subtil känsla för svart humor som jag verkligen uppskattar. Epilogen knyter på ett märkligt sätt ihop säcken och knyter an till det som komma skulle. Fyran känns stark, till den här världen återkommer jag gärna.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Berlin Alexanderplatz