Bernie

Originaltitel: Bernie
Regissör:Richard Linklater
Utgivningsår:2011

Om Bernie:

Ingen i Carthage, Texas, skulle komma på tanken att anklaga Bernie för mord. Om de bara visste. Den timide begravningsentreprenören leder stadens teatergrupp och är vän med den åldrande änkan Marjorie. Men deras relation blir allt mer ansträngd då Bernie tvingas hoppa för minsta boll Marjorie kastar, samtidigt som han gillar att spendera pengarna hon öser över honom.
Se filmen på Plejmo

Regissör: Michael Patrick Jann
År: 1999
Genre: Komedi
Drop Dead Gorgeous

Jack Black, Matthew McConaughey, Shirley MacLaine, Brady Coleman, Brandon Smith (I), Rick Dial, Mathew Greer, Merrilee McCommas, Larry Jack Dotson, Richard Robichaux

Richard Linklater, Skip Hollandsworth

Drama, Komedi

Diskussioner om Bernie  (0 diskussioner)
Kommentarer om Bernie (63 st)
Gordyal (Anmäl)   22:20 6/4
Rätt så trälig film som mest står och stampar. (5-/15)
Krille80 (Anmäl)   31/3 2017
En liten guldklimp till film. Inte främst för själva historien i sig själv men det faktum att historien baseras på en sann historia gör den bra mycket intressantare. Det som gör den extra sevärd är också att Jack Black är bättre än någonsin, Linklater har valt perfekt sätt att berätta historien och att Matthew McConaughey gör en mindre men sevärd rollinsats. 3+
Tatty (Anmäl)   13/2 2017
Okej och bra film. Ganska intressant men Jack Black kändes lamt i filmen vilket får honom att kännas seg.
Murvel48 (Anmäl)   13/12 2016
Fascinerande när man vet att det är en (förmodligen) verklighetstrogen skildring av en händelse. Smart upplägg, dessutom.
MaxMackan (Anmäl)   26/10 2015
Den här filmen är över hela spektrat. Kreativit briljant som idé till nästan fördomsfull i utförande, träffsäker satir till lyteskomik som faller platt. Charmiga karaktärer till pappdockor. Linklater lyckas helt enkelt inte hålla ihop det här till en tonfast film.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Bernie