Beröringen

Originaltitel: Beröringen
Regissör:Ingmar Bergman
Utgivningsår:1971

Om Beröringen:

Karin är gift sedan 15 år tillbaka, hon har två barn och lever ett stillsamt liv som hemmafru i en liten stad vid kusten. Hon träffar den amerikanske arkeologen David och de inleder ett förhållande. Detta ger henne snart problem, för David är krävande och döljer dessutom saker om sig själv för henne. När det visar sig att hennes man vet om hennes vänsterprassel ställs hon inför ett svårt val. Bergmans första engelskspråkiga film med foto av Sven Nykvist och musik av Jan Johansson.

Titel: Skepp till Indialand

Ingmar Bergman

Drama

The Touch

Sverige, USA
Diskussioner om Beröringen  (0 diskussioner)
Kommentarer om Beröringen (21 st)
JD (Anmäl)   7/11 2018
Visst har filmen en del brister. Bibi Anderssons engelska är inte en av dem men Elliott Gould känns onekligen lite vilsen i sin roll. Men bristerna väger ändå rätt lätt mot de stora förtjänsterna. Precis som i sina bästa filmer skildrar Bergman här förhållanden mellan människor med en oöverträffad precision och känslighet och ett oerhört driv och flöde i bildberättandet. Det är förälskelsen som vardaglig tragedi. Kärleksfilm för vuxna.
Kalkonhönan (Anmäl)   27/5 2015
Bättre än Ormens ägg på tal om amerikanska Bergman, men lämnar mycket att önska.
triakel (Anmäl)   10/3 2015
Bibi gör så gott hon kan, trots sin nervösa engelska. (Rollen skrevs ju egentligen till Liv, och enligt Bibis självbiografi tog hon motvilligt över då Ingmars förhållande med Liv var över.) Gould känns precis lika stel som Carradine i Ormens Ägg, så man kanske kan anta att det har med Bergmans regi på ett främmande språk att göra. Det som drar ner betyget från en trea till en tvåa beror på karaktärernas motivation. Goulds karaktärs trasiga själ förklaras på ett ovanligt konkret sätt, och jag föredrar när Bergman undviker detta, som han i vanliga fall oftast gör.
Kirk Douglas (Anmäl)   4/2 2014
Bergman på engelska är filmens svaga punkt. Dialogen känns stundtals inte naturlig och flyt saknas. Språkbarriären är heller inte till Bibi Anderssons fördel med hennes starka svenska accent. Men historien fängslande ändå och trots språkskiftet anade jag ändå en typisk bergmansk anda över Beröringen. Elliott Gould gör det bästa han kan av sin roll. Max von Sydow gör däremot inga större avtryck. Även fint foto (som vanligt) av Sven Nykvist.
Raimo_1985 (Anmäl)   21/8 2012
En lite annorlunda Bergman-film, men det kanske mest är för att dialogen är på engelska. Det kan bli lite stelt mellan karaktärerna ibland, men ändå, de är ju jätteduktiga skådisar. Fotot är mycket vackert. Den får en trea.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Beröringen