Besatt

Originaltitel: The Exorcism of Emily Rose
Regissör:Scott Derrickson
Utgivningsår:2005

Om Besatt:

En präst står anklagad för att ha utfört exorcism på en ung student, som slutade med den unga kvinnans död. En ung advokat tar sig an att försvara prästen. Hon utmanar i och med det både kyrkan och staten. Hon måste kämpa mot en stöddig åklagare och på samma gång sin egen ensamhet. Bitterheten tar mer och mer över. Snart inser hon att karriären är allt hon har och den är långt ifrån vad hon en gång hoppats på.
Se filmen på Viaplay

Regissör: Eric Barbier
År: 2006
Genre: Thriller
The Snake

Laura Linney, Tom Wilkinson, Campbell Scott, Shohreh Aghdashloo, Jennifer Carpenter, Colm Feore, Joshua Close, Mary Beth Hurt, Henry Czerny, Kenneth Welsh, Duncan Fraser, J R Bourne

Paul Harris Boardman, Scott Derrickson

Drama, Kriminalare, Thriller, Skräck

Recension Besatt

- Elemental sätter betyg 3 och skriver:
Efter en kort inledning får vi under hela filmen följa rättegången, som stilistiskt blandas med tillbakablickar på vad som egentligen hände. The Exorcism of Emily Rose är inspirerad av en verklig historia, där den tyska flickan Anneliese Michel påstods vara besatt av demoner.

Recension av Besatt - Läs hela!

Diskussioner om Besatt  (0 diskussioner)
Kommentarer om Besatt (354 st)
kryttan (Anmäl)   15:07 18/3
Inte så övertygande nej.
Pyong (Anmäl)   00:39 16/3
Kul med en ny vinkel på den annars väldigt uttjatade exorcism-genren. Även om jag gillade den delen så kände jag att slutet var lite av en besvikelse och delar av skådespelet kändes väldigt överdrivet snarare än trovärdigt. Hade de haft lite mer kött på benen med storyn och ett mer genomtänkt slut hade betyget varit annorlunda, men som det ser ut nu så förtjänar den bara en medioker trea för underhållning och en kul, ny tolkning
ekneB (Anmäl)   17:37 6/3
Välagerad film som livnär sig mer på rättegången än själva händelsen. Inför var jag rädd att det skulle skada mer än nånting. Men det ger ett bredare spektrum än det ibland uttjatade Exorcist-temat som ju inte går att göra på så många olika sätt. Jennifer Carpenter gör nog en av sina absolut bästa prestationer. Kan varmt rekommendera, men förvänta dig inte en högoktanig skräckfilm. Det här är en thriller som skrämmande element!
amam (Anmäl)   21/10 2016
Annorlunda film om besatthet men jag gillade inte direkt budskapet och själva filmen var inte i sig speciellt underhållande.
Stygga-Vargen (Anmäl)   11/10 2016
Bra, spännande och intressant film med bra skådespelare. Se gärna Requiem innan.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Besatt