Besten

Originaltitel: The Beast Must Die
Regissör:Paul Annett
Utgivningsår:1974

Om Besten:

Calvin Lockhart spelar en förmögen jägare som bjuder sex personer till sin gigantiska herrgård. Han misstänker att en av gästerna är en varulv och installerar därför ett högteknologiskt övervakningssystem. Det dröjer inte länge förrän folk börjar dö.

Calvin Lockhart, Peter Cushing, Marlene Clark, Anton Diffring, Charles Gray, Ciaran Madden, Michael Gambon

Michael Winder

Action, Skräck, Mysterium

Black Werewolf

Storbritannien
Med i listor: Amicus Productions, Varulvar
Filmnummer: 19401
Diskussioner om Besten  (0 diskussioner)
Kommentarer om Besten (8 st)
dudson (Anmäl)   14/5 2014
Så fånig! Enda som var bra var när Cushing bitch- slappa den hysteriska kärringen. smack..
benoit (Anmäl)   2/10 2011
en film som endast är intressant för 70-tals nostalgi
Solidus (Anmäl)   27/9 2009
Filmens upplägg är lysande! En deckare, vars koncept består i att du, som tittare, ska lista ut vem som är varulven. Mycket intressant och mycket bra start på filmen! Sedan går det utför med projektet eftersom skådespelarna (med undantag av Charles Gray och Peter Cushing) är ytterst bristfälliga, manuset är under all kritik, musiken är horribel, och effekterna är inte heller på topp. Med den rätta budgeten och med det rätta filmteamet så hade detta nog blivit riktigt bra, men nu får man bara acceptera den bistra sanningen att detta är ett ytterligare ett bidrag till oceanen av dåliga vampyr-, zombie- och varulvsfilmer. Synd…
martin eden (Anmäl)   27/9 2009
Ska medge att jag gillar hela konceptet med detektivgåtan samt idén om att en av de åtta är en varulv. Tycker dock att utförandet rent manus och regimässigt är ytterst bristfälligt. Efter en lovand "James Bond-ish" inledning går det bara utför och till slut skrattar man åt spektaklet. Mycket ojämna skådespelarinsatser; vissa är rent av urusla och musiken känns oerhört fel; typ frijazz i en film som ska generera spänning är inte så lyckat!! Calvin Lockhart är särskilt irriterande med sitt ickeexisterande skådespeleri. En intressant idé och bra koncept som i utförandet inte alls fungerar. På den positiva sidan får man ta det för vad det är: B-film, och jag får väl ändå medge att filmen i all sin uselhet hade glimten i ögat och bjöd på en del asgarv. Favoritscenen är när Lockhart ska rädda sin chaufför från varulven och under attacken tömmer han sitt magasin och missar monstret helt och hållet men lyckas spränga helikoptern i bakgrunden. Underbart är sedan när han släpper repliken: "I tried to save him..." Dålig men med glimten i ögat!
Kurganen (Anmäl)   21/8 2009
Upplägget att du som tittare ska vara detektiv och lista ut vem som är varulv gjorde mig först illa till mods och motvals. Vad fan är det för påhitt? Men det visade sig sedan att det gjorde tittandet intressant och lite spännande. Filmen som sådan är en hyfsad 3:a. Inget spektakulärt på något vis, bara trivsamt och småspännande. Peter Cushing är som vanligt fenomenal i sin eviga roll som torr akademiker och Charles Grays karaktär är med sin avmätta ton i rösten en fröjd att beskåda. Kort sagt, en njutbar film!
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Besten