The Edge of Seventeen

Originaltitel: The Edge of Seventeen
Regissör:Kelly Fremon Craig
Utgivningsår:2016

Om The Edge of Seventeen:

High school-livet blir ännu mer outhärdligt för Nadine när hennes bästa vän, Krista, börjar dejta hennes äldre bror.

Titel: Class Rank
Originaltitel: Class Rank
Regissör: Eric Stoltz
År: 2017
Genre: Komedi, Familjefilm, Romantik
Class Rank
Titel: Ligg med mig
Originaltitel: Få meg på, for faen
Regissör: Jannicke Systad Jacobsen
Originaltitel: Juno
Regissör: Jason Reitman
År: 2007
Juno

Hailee Steinfeld, Haley Lu Richardson, Blake Jenner, Kyra Sedgwick, Woody Harrelson, Hayden Szeto, Alexander Calvert, Eric Keenleyside, Nesta Cooper, Daniel Bacon, Lina Renna, Ava Grace Cooper, Christian Michael Cooper, Meredith Monroe, Katie Stuart

Kelly Fremon Craig

Drama, Komedi

Recension The Edge of Seventeen

- Stygga-Vargen sätter betyg 4 och skriver:
Kelly Fremon Craig har skrivit manuset till kortfilmen Streak från 2008 och till långfilmen Det perfekta livet från 2009 och år 2016 kom långfilmen The Edge Of Seventeen som hon både skrivit, regisserat och producerat. I skrivande stund har jag bara sett The Edge Of Seventeen (titeln kommer från den klassiska Stevie Nicks-låten från 1982) men jag vill gärna se fler av Craigs filmer framöver för den här filmen var faktiskt över förväntan.

Recension av The Edge of Seventeen - Läs hela!

Filmnummer: 120192
Diskussioner om The Edge of Seventeen  (0 diskussioner)
Kommentarer om The Edge of Seventeen (22 st)
Krille80 (Anmäl)   23:25 12/3
Gillar man film så kommer man hinna se en hel del "coming of age"-filmer. Mer sällsynt är att man blir bortskämd med en film som denna där regi, manus och huvudrollskaraktär/skådespelare levererar så här bra. Jag älskar den smarta dialogen och Hailee Steinfeld är underbar i huvudrollen. Sedan kan jag inte låta bli att identifiera mig lite väl mycket med Woody Harrelson lärarkaraktär. 4-
BarryHero (Anmäl)   10:32 25/2
Bra men inte lika originell som jag hade hoppats. Woody Harrelson spelar en typisk äldre bikaraktär som brukar finnas med i dessa filmer och Hailee Steinfeld är visserligen bra i huvudrollen men otacksam och jobbig. På det stora hela är det dock en helt OK coming-of-age-film från 2016.
karlmats (Anmäl)   16/7 2018
Coming of age-filmer står ofta och faller på två saker, huvudpersonen och manuset. Steinfeld är en ung och lovande skådis som verkligen levererade i True Grit och manuset sticker ut från mängden genom att ändå försöka ha lite kreativ dialog. På det har vi den alltid underhållande Woody Harrelson i rollen som läraren som vet precis hur man tar jobbiga tonåringar. För jobbig det är hon sannerligen Nadine. En riktigt självupptagen skitunge faktiskt, och i princip alla recensioner jag läser om filmen verkar hävda att man ändå tycker om henne, men det gör inte jag. Det må sträva efter realism, och så är det säkert, men det är ju extremt svårt att hålla på henne när hon beter sig som satan själv mot alla sina medmänniskor. Då spelar det ingen större roll att dialogen kommer med en del underhållande ordkompositioner, man hoppas ju ändå inte riktigt att hennes beteende ska ge några positiva effekter. Sen att hon, likt många andra tonåringar, mår dåligt och har uselt självförtroende och självbild, det verkar ju inte stoppa de andra karaktärerna från att inte bete sig som svin. Det är ju inte så att hon är utfryst av nån speciell anledning som hon inte kan rå för, hon har inga hobbys eller personlighetsdrag som är det minsta intressanta. Det är en kompetent produktion med mer drama än komedi, och det räcker till en stark 2a, men mer än så kan jag inte sträcka mig till.
idaho1981 (Anmäl)   14/7 2018
Underhållande, välspelad och med ett bra manus. Den följer inte riktigt strömmen av coming of age filmer son släpps utan är sin egen. Bra bikaraktärer och Steinfeld lyckas att bära filmen fint.
AngelsDiary (Anmäl)   24/5 2018
Förvånans värt bra, förväntade mig att bara vilja få filmen överstökad men kände faktiskt något för karaktärerna något som numera är ovanligt.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till The Edge of Seventeen