Betty Blue - 37,2 på morgonen

Originaltitel: 37°2 le matin
Regissör:Jean-Jacques Beineix
Utgivningsår:1986

Om Betty Blue - 37,2 på morgonen:

Zorg arbetar som hantverkare på Franska rivieran och gör underhåll på bungalows vid stranden. Han arbetar flitigt och skriver på fritiden. En dag kommer Betty in i hans liv, vacker men vild och oförutsägbar. Efter att Zorg bråkat med sin chef drar de iväg. Betty får jobb på en restaurang, hon försöker att övertala Zorg att ge ut boken som han skrivit. Men den refuseras vilket får Betty att bli galen. En dag blir Bettys vilda stil okontrollerbar och Betty blir mer och mer sinnessjuk.

Baserad på romanen 37˚2 le matin av Philippe Djian från år 1985.

Titel: Turkisk konfekt
Regissör: Neil Jordan
År: 1997
Genre: Drama, Komedi
The Butcher Boy

Jean-Hugues Anglade, Béatrice Dalle, Gérard Darmon, Consuelo De Haviland, Clémentine Célarié, Jacques Mathou, Vincent Lindon, Jean-Pierre Bisson, Dominique Pinon, Bernard Hug, Catherine D'At, Claude Aufaure, Louis Bellanti

Jean-Jacques Beineix

Drama, Romantik

Betty Blue

Frankrike
Diskussioner om Betty Blue - 37,2 på morgonen  (0 diskussioner)
Kommentarer om Betty Blue - 37,2 på morgonen (52 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   30/10 2017
skitbad (Anmäl)   2/6 2016
Finns moment av riktigt fin filmmagi här och skådespelet är stundtals fantastiskt, stämningen är påtaglig och man får definitivt närvarokänsla i det som händer! Lyckas vara excentrisk men ändå relativt lugn i sin framtoning, gränslandet mot en 4:a i betyg.
Ihsahn (Anmäl)   30/7 2013
Filmen flyter på i ett makligt tempo utan att bli segt, men sen kommer slutet som verkligen inte går ihop på något sätt. Trots det blir dock slutbetyget en trea.
RichardEk (Anmäl)   24/7 2013
Detta är den förlängda versionen: den franska 80-talsfilmvågen var inte så dum kan jag konstatera, 20 år senare, när jag ser denna betydligt förlängda version av Betty Blue. När det begav sig handlade det mycket om att se fransk film för att visa sitt kulturella kapital. Betty Blue kändes då egentligen inte överdrivet sevärd, och är det väl kanske inte heller idag, men den är fängslande på något sätt i sitt makliga tempo och i sina scenskiften. Udda personligheter möts på ett sätt som sällan syns i nordamerikansk film och filmens resa mot målet blir mer intressant än målet i sig (som är rätt så konventionellt).
JimCarrey (Anmäl)   17/2 2013
Spännande och engagerande rulle