Between Two Fires

Originaltitel: Between Two Fires
Regissör:Agnieszka Lukasiak
Utgivningsår:2010

Om Between Two Fires:

En ung mor med sin dotter flyr från barnhandel i Vitryssland och hamnar på en flyktingförläggning i norra Sverige. I sin utsatthet blir hon ett lätt byte för sin omgivning. Snart ställs hon inför extrema val som gör hennes tillvaro till en mardröm.

Titel: Welcome to Norway!
Originaltitel: Welcome to Norway
Regissör: Michel O Scott
År: 2009
The Horse Boy
Titel: Försök att minnas
Originaltitel: Se souvenir des belles choses
Regissör: Zabou
Regissör: Steven Sawalich
År: 2007
Genre: Drama, Komedi, Romantik, Krig
Music Within

Magdalena Poplawska, Simon Kassianides, Kamila Nowysz, Leila Haji, Fredrik Ohlsson, Anna Chojnacki, Johann Neumann, Mirjam Vöhrmann, Leif Backström, Alicja Iwanicka, Edward Iwanicki, Grzegorz Kowalczyk

Agnieszka Lukasiak

Drama, Romantik, Thriller

Between 2 Fires

Polen, Sverige
Diskussioner om Between Two Fires  (0 diskussioner)
Kommentarer om Between Two Fires (15 st)
Gordyal (Anmäl)   11/8 2018
En inledning som skvallrar om goda möjligheter, och en story som borde kunna bli en riktigt bra film. Men allt faller pladask, mest på grund av de endimensionella karaktärerna som tycks hämtade ur en Beck-film. Dessutom dalar tempot ordentligt med ett flertal utdragna och meningslösa scener. Men tydligen räckte inte det för att göra en film med lång speltid, utan helt plötsligt blir det ett jävla gökande, och här snackar vi riktigt malplacerad sleaze. Okej? (5/15)
Memmem (Anmäl)   5/4 2017
Invandrarfilm med brister! Jag trodde att jag skulle kunna lära mig något om invandrare från Östeuropa i denna film. Något lärde jag mig också, men flera mindre trovärdiga saker finns med. Alla invandrare från Vitryssland och Algeriet talar flytande engelska, medan svenskarna talar haltande engelska. I verkligheten är det tvärt om. Filmen är lång, men trots det finns inga bra personporträtt med. Vad tycker den unga vitryska kvinnan, Marta, om? Litteratur, musik, djur? Hon berättar lite om sin bakgrund, men inget får vi se i bild. Hennes dotter talar så bra engelska att hon omöjligt kan vara ett vanligt vitryskt barn. I Vitryssland är det fortfarande misstänkt att kunna bra engelska, medan polackerna är ovanligt duktiga på engelska. Manuset har en viss spänning men engagerar inte tillräckligt mycket. Ganska gott skådespeleri frän Magdalena Poplawska, Simon Kassianides och Fredrik Ohlsson. Betyg: 2+
Rele (Anmäl)   5/4 2017
Väldigt gripande och bra film. Magdalena Poplawska och flera andra var väldigt duktiga skådespelare. Trovärdig och aktuell film. Jag ger en fyra.
KyLLo (Anmäl)   27/3 2016
En stark film. Dels för att den känns äkta och nära: Manuset ligger nära verkligheten och filmen utspelar sig i Sverige. Dels för att skådespelarna gör det bra. De förmedlar mycket känsla. Att de bryter kraftigt tycker jag stärker inlevelsen. Det är bara den svenska polisens supersvengelska uttal som stör mig. Jag vågar knappt tänka på vilken låg nivå filmen förmodligen hade legat på om den var helsvensk med enbart svenska skådespelare. Jag är lite överraskad över dotterns kunskaper i engelska. Hon tycks inte ha några problem alls att förstå eller uttrycka sig på engelska, trots att det inte är hennes modersmål. När jag var i hennes ålder kunde jag nog bara några standardfraser på engelska. Filmen har några enstaka scener som jag upplever som ren utfyllnad, annars tycker jag att det är intressant rakt igenom och att det ständigt händer småsaker fastän filmen är ganska långsam.
okidoki (Anmäl)   24/3 2016
För obehaglig.