Bibeln - Abraham

Originaltitel: Abraham
Regissör:Joseph Sargent
Utgivningsår:1994

Om Bibeln - Abraham:

Efter händelsen vid Babels Torn där Gud splittrade hela jordens språk beslutar han sig för att utse en bundsförvant på jorden. Valet faller på Abraham. Fastän Abraham inte vet vägen så tror han på Gud och lyder därför när han ombeds att lämna sitt land och söka efter det förlovade landet. Tillsammans med sin hustru Sarai och sin brorson Lot lämnar han staden Ur och beger sig mot Kanaans land. En oviss tid fylld av prövningar väntar nu abraham och hans folk.

Barbara Hershey, Richard Harris, Maximilian Schell, Vittorio Gassman, Gottfried John, Kevin McNally, Carolina Rosi, Andrea Prodan, Simona Ferraro, Tom Radcliffe

Robert McKee

Drama, Äventyr, Fantasy

The Bible: Abraham

Tyskland, Italien, USA, Tjeckien, Frankrike
Med i listor: Gamla testamentet
Diskussioner om Bibeln - Abraham  (0 diskussioner)
Kommentarer om Bibeln - Abraham (2 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   21/10 2017
DGOOD (Anmäl)   6/12 2014
Filmen baseras på saga i Bibeln, och filmen är rätt välgjord för för den tid som den tillverkades. Den aviker ej från ursprungs sagan men kan ej visa allt som berättelsen har i detalj på grund av tidbrist även om regesören har försökt att göra filmen så lång som möjligt för att fånga berättelsen väl. Filmens saga är av betydelse i historisk och kristen perspektiv.