Bibeln - Genesis

Originaltitel: Genesi: La Creazione E Il Diluvio
Regissör:Ermanno Olmi
Utgivningsår:1994

Om Bibeln - Genesis:

Först kom Adam och sedan Eva. Det kunde ha blivit deras paradis, men med tidens gång blev de rastlösa och nyfikna. De gick till Kunskapens träd och upptäckte smärta, lidande och död. När Herren ser att människors ondska är stor på jorden, ångrar han att han har gjort människorna. Förgrymmad beslutar Han sig för att fördärva allt liv tillsammans med jorden. Endast Noah och hans familj som funnit nåd i Guds ögon får en chans att överleva. Noah får i uppdrag att bygga en ark och på den medföra ett par av allt levande. Sedan faller ett regn över jorden som varar i fyrtio dagar och fyrtio nätter. När vattnet som ödelagt jorden drar sig tillbaka går arken på grund. Noah sänder ut en duva för att söka efter svar och när den återvänder med en olivkvist är det tecknet på liv och en ny pakt med Gud.