Bibeln... i begynnelsen

Originaltitel: The Bible
Regissör:John Huston
Utgivningsår:1966

Om Bibeln... i begynnelsen:

Täcker de första 22 kapitlen av Gamla Testamentet. Allt från Adam och Eva, Noak och syndafloden till Abraham och Isak.

Richard Harris, Franco Nero, George C Scott, Ava Gardner, Peter O'Toole, Pupella Maggio, John Huston, Stephen Boyd, Gabriele Ferzetti, Michael Parks, Eleonora Rossi Drago, Ulla Bergryd, Zoe Sallis, Robert Rietty, Peter Heinze

Vittorio Bonicelli, Christopher Fry, Jonathan Griffin, Ivo Perilli

Drama

The Bible... In the Beginning, La Bibbia

USA, Italien
Med i listor: Gamla testamentet
Diskussioner om Bibeln... i begynnelsen  (0 diskussioner)
Kommentarer om Bibeln... i begynnelsen (11 st)
gjoob (Anmäl)   8/4 2018
På sätt och vis en väldigt "hands on" filmatisering av första moseboken; mestadels en berättarröst som läser ur bibeln med ackompanjerade bilder till. Något jag uppskattade eftersom det var det jag var ute efter. Sen är det förstås vansinne att försöka filmatisera en sådan gigantiskt omfattande text och rymma det inom tre timmar och trots detta blev det något segdraget emellanåt. Men en trea för ambitionerna.
Stygga-Vargen (Anmäl)   1/8 2016
Väldigt bra och välgjord film!
Zebulonm (Anmäl)   29/10 2015
För seg...
NoWireHangers (Anmäl)   27/9 2011
Har en del riktigt snygga sekvenser men dramaturgiskt funkar det inte särskilt bra och engagerar inte i nära tre timmar.
the fox (Anmäl)   6/6 2011
Överlag snygga och smarta bildlösningar på svårlösta texter. Det var länge sen jag konfronterades med bibeln, plotten chockerade mig därför som synnerligen bisarr. Men John Huston är riktigt bra som Noak!
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Bibeln... i begynnelsen