Big Red One - attackdivisionen

Originaltitel: The Big Red One
Regissör:Samuel Fuller
Utgivningsår:1980

Om Big Red One - attackdivisionen:

Grym historia om en grupp amerikanska soldater som slåss i andra världskriget. De ser hela tiden ersättare komma och försvinna och de undrar vad de har där att göra.
Se filmen på iTunes

Regissör: Volker Schlöndorff
År: 1979
Genre: Drama, Krig
Blecktrumman

Mark Hamill, Lee Marvin, Robert Carradine, Bobby Di Cicco, Kelly Ward, Siegfried Rauch, Samuel Fuller, Stéphane Audran, Perry Lang

Samuel Fuller

Drama, Action, Krig

Diskussioner om Big Red One - attackdivisionen  (0 diskussioner)
Kommentarer om Big Red One - attackdivisionen (53 st)
Asmorod (Anmäl)   4/4 2018
Duglig underhållning. Smärtsamt mycket historiska fel.
Hypostas (Anmäl)   27/3 2016
The Big Red One är den bästa krigsfilm som jag sett på många år. Det märks att Sam Fuller själv tjänstgjorde i första infanteridivisionen och det är sällan som amerikanska krigsfilmer är så här brutala och samtidigt fyllda av så många olika lager av innehållsmässigt djup. Mark Hamill var förstås het på marknaden efter den oväntade succén Star Wars (1977) men redan där visade han sina brister som skådespelare, och de är minst lika tydliga i den här filmen. De andra unga skådisarna i de bärande rollerna är tyvärr inte så mycket bättre, men å andra sidan är Lee Marvin som klippt och skuren för rollen som Sergeanten. Han har nog aldrig varit bättre än här. Klockren fyra i betyg till den här magnifika krigsfilmen, som påminner lite om Den tunna röda linjen (1998).
Bomkia (Anmäl)   19/2 2016
Fina och välgjorda vinjetter om en grupp män under ett krig. Men tyvärr håller den inte uppe mitt intresse. 3+
Astrojacob (Anmäl)   29/5 2015
Definitivt en av de bättre krigsfilmerna. Samuel Fullers unika regi saknar motstycke. Troligen beroende på hans bakgrund som krigsreporter. Kanske aningen lång men proppad med sanslösa o ojämförliga scener. Ännu en Fuller-Femma med "Luke" från Star Wars o Marvin som grädde på moset.
F-M-J (Anmäl)   3/2 2015
Lee Marvin är alltid ball att skåda i filmer och när Fuller hade regisserat en krigsrulle så förväntade jag mig mer, mycket mer. Det hela blir tyvärr väldigt utspritt och diffust och jag hade önskat mig en mer konkret frammarsch i händelseförloppet så engagemanget inte dalade till den grad det faktiskt gjorde. Det finns somliga scener jag sent kommer glömma dock som gör att filmen lyckas få ett godkänt, om än ett ganska klent sådant.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Big Red One - attackdivisionen